Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktfoto små saker

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Har upptäck hur kul det är med produktfoto av små saker.
Max storlek 30X30X30CM

Rätt billiga tilbehör A4 0,11:-, Canon Speedlite 430 EZ typ 800:- Sek begagnad.

Bilagor

• _mg_0029.jpg
    _mg_0029.jpg
    80.2 KB · Visningar: 601
Senast ändrad:
Kul! Har du några tips att dela med dig av? T.ex. hur få tillräckligt stort skärpedjup? Eller hur gjorde du med blixten i fotot på grävaren (hur placerade du blixten)?

schang skrev:
Kul! Har du några tips att dela med dig av? T.ex. hur få tillräckligt stort skärpedjup? Eller hur gjorde du med blixten i fotot på grävaren (hur placerade du blixten)?
Blixten slog jag i talet och använde bländare 16. Gluggen var Canons kitglugg.

Jodå, rätt mycket när jag kränger grejer på tradera. Men för det mesta inte särskilt ambitiöst utan frihand och två trådlösa TTL-blixtar. Men ibland, när andan faller på och objekten är roligare att plåta blir det ambitiösare.
Tre bilder. Alla med stativ, bländare 10-13 för skärpedjupet och belsyning med halogenspottar jag har i taket samt vitbalanserat för glödljus. Men 400 px bredd är så pluttigt att det inte syns mycket på bilden.
Men jag har sett mycket tjusigare bilder på H0-lok.

Bilagor

• 070127_022.jpg
    070127_022.jpg
    44.4 KB · Visningar: 466
Robin Gyllander skrev:
Allvarligt är det ingen som fotar produktofoto?

Jodå, det finns allt några.
Det brukar vara kul en stund men blir det för många saker blir det lite som löpande bandet.
Men det är kul att experimentera med lite olika ljussättningar ibland.

Jag skaffade ett ljustält på 75x75cm och ett litet bord på 30x30cm för att kunna fota mindre saker.
Jag använder 2 blixtar + den på kameran emellanåt, eller om ljuset är rätt även utomhus ibland.

Några exempel med olika bakgrunder:

Tyg.

Bilagor

• banjobult13.jpg
    banjobult13.jpg
    21.5 KB · Visningar: 396
vitt A4
Skulle den här duga som en produktbild?

Bilagor

• must.jpg
    must.jpg
    69.3 KB · Visningar: 319