Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

annnil

Ny medlem
Jag håller på att ta produktbilder till en webshop. Jag har en Nikon D3100 som jag inte lärt mig så bra än (ska gå en kurs men det dröjer ett tag och jag vill komma igång innan).

Jag har fototält och bra belysning. Jag får till bilderna bra förutom att fokus hamnar på halva produkten och resten blir suddig. Har provat att höja F-värdet men måste höja det ganska mycket för att det ska bli någon märkbar skillnad och då känns det som om skärpan blir sämre på hela bilden.

Några tips om detta? Andra inställningstips? Andra tips om produktfotografering är också välkomna...

Tack!

Oj, hur smått fotograferar du? Photostacking används inte för produktfoto utan för att få större skärpedjup inom makrofotografering.

Backa lite med kameran och beskär sedan i datorn!

Smycken, klockor odyl bör inte vara några problem att få hela i fokus.

/Stefan

Oj, hur smått fotograferar du? Photostacking används inte för produktfoto utan för att få större skärpedjup inom makrofotografering.

Backa lite med kameran och beskär sedan i datorn!

Smycken, klockor odyl bör inte vara några problem att få hela i fokus.

/Stefan

Just nu är det smycken, både ganska små och lite större. Jag kan säkert testa själv men hur nära/långt ifrån bör man ha kameran?

Du behöver ju inte gå så pass nära att den fyller hela sökaren/bildskärmen. Då blir skärpedjupet väldigt snävt.
Pröva dig fram, men ju närmare 1:1 i skala du kommer desto snabbare kommer skärpedjupet att minska.

/Stefan

ANNONS