Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktbilder i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigabyte

Ny medlem
Hej, har precis beställt ett studioset från Kaffebrus innehållande två blixtar, en med paraply samt en med softbox.

Jag är nu helt nybörjare när det gäller studiofoto och jag tänkte höra om någon har lite tips angående hur man bör ställa upp blixtarna. Alltså hur bör man rikta softboxen samt paraplyn mot själva objektet/bakgrunden?

En vit bakgrundsduk kommer att hängas upp och det är "prylar" av allade slag som ska fotas i storlekar från några cm i längd upp till en meter.

Till en början tänkte jag låta kamerans blixt vara med. Det är en Canon G7 med inbyggs blixt som jag ska försöka diffusa ut med någon tunn ljus plastskiva.

Tackar på förhand.

hej
Du kan väl köra med sk sockerbit i blixskon.

Ang produkterna:
www.roine.nu/gosaker

Detta e fotat med en blixt under en difus plexiglas o två nästan rakt ovanifrån med softbox

Annars kan du ta en plastdunk, difus, skära upp hål i långsidan för att få in prylen o kunna fota och belysa genom dunkens plast på sidorna.

Då får du jämnt ljus o inte så förvivlat konstiga utbränningar o reflexer.

Roine

Fina bilder Ronie!

Jo, jag har åxå blivit rekommenderad att prova en underifrån belyst skiva liksom du har gjort.

Har du testat andra varianter t.ex med dom blixttyper som jag nu beställt?

Intressant och höra om den lösningen kan bli lika bra...

Ursäkta om jag inte är riktigt med i matchen men sockerbit i blixtskon?

hej
Studioblixten har en kabel med en sk PC kontakt, du har inget hål den passar i.
Den blixt du har i kameran sänder ut två blixtar, en för att mäta med o en som är huvudblixten. Har dock inte provat på den G7 jag hadde eller den G9 jag har om manuellt läge bara ger en blixt.

Prova att fota o se om blixten blir ljus på bild med den inbyggda som trigger.

De bilder jag visade kan du t. jag tog en blixt med softox o pekade den rakt upp, la plexiglaset på softboxen o ställde två som pekade ner med softboxar, men du kan ju lika därna ställa frigulit om du inte har tre som kastar tillbaka ljus.

Men alla motiv blir inte bra med underliggande ljus, placera dessa på en svart blang uta så får du ev snygga speglinagr istället, blank svart plexiglas kanske.

JAg har ett ljustält från www.photax.se.

Dessa bilder har en annan medlem här tagit med mitt ljustält:
http://www.teamnegativ.com/smycke/index.htm

Roine

Ok, jag får tacka för tips och dom fina bilderna, blixtarna lär komma i dagarna så jag får testa lite och se.

Ska prova att belysa under-i-från samt testa med svart blank skiva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar