Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problemet med försäkring är...

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Att ju bättre försäkrad kameraprylarna desto större risker tar man. För mig har det inneburit att jag försatt mig i olämpligheter som jag normalt inte skulle ha befunnit mig i. Har t.o.m. redan varit med i flera missöden redan.

Några fler som känner igen sig?

Jag har ingen kameraförsäkring, och har bara tappat en kamera i havet på drygt 50 års fotograferande, och är kanske inte kvalificerad att svara.

Men jag kan tänka mej att du på det undermedvetna planet vill ha valuta för försäkringspremien och därför tar ut svängarna med utrustningen.

Jag har en försäkring från Gefvert på kameraprylarna och jag inkluderade också iPad och kringutrustning i den. Jag är inte ett dugg mindre försiktig efter att jag skaffade försäkringen, och tycker det är ganska illa om man är det eftersom det är sånt som gör att andra får högre premier.

Inte riktigt så jag menade. Exempelvis så utan någpn typ av försäkring så hade jag aldrig gått ut på isen på havet med en kamerautrustning värt 100.000 kr för att ta några landskapsbilder. Jag hade valt stabil grund och använd mig av mer tele.
Nu vågar jag mig ut på isen på ställen att ifall isen brister så bottnar jag inte. Nu är det så att det är fler än mig som går ut på isen och bl.a. åker skridsko, men jag hade som sagt aldrig gått ut med min utrsutning ifall jag inte varit försäkrad. Simma i kallt vatten för att överleva kan jag, men det första jag dumpat hade nog varit den flera kg tunga utrustningen som är värt (för mig) en förmögenhet.

Nu går jag även ut med systemkameran ut på havet när jag badar för att sedan fotografera nära vattennivån för att få lite häftigare bilder. Inte för att jag är mer oförsiktig, men ifall olyckan skulle vara framme så är jag ju försäkrad till större belopp.
I normala fall hade jag tagit ut en reservkameran typ 40D och fotograferat med den som är värt 2000 kr istället för dden primära kameran 5D Mk3 som är värt 15 ggr mer. Men nu vågar jag ta ut den dyrare isället. Det är synd att låta sina bästa spelare få sitta på avbytarbänken, medan de sämre spelare är på isen. Eller hur?

Samma sak typ av undermedventenhet så hade jag liksom aldrig åkt till ett land med hög snnolikhetn för malaria utan att ta medicin. Är ju en typ av försäkring det med även om man kan råka illa ut.

Dvs jag är inte mer oförsiktig. Som jag skrev, man vågar ta större risker. Försiktig och aktsam måste man ändå vara. Annars gäller inte föräkringen ändå.

/stefan

Kan citera en föreläsare vi hade när vi stod mycket i labbet, som var inne på samma ämne. Tipset, eller vad vi ska kalla det, var att inte använda handskar. Inget är 100% dödligt och när du inte har handskar är du per automatik mycket mer försiktig ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar