Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problematiska bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

brjohan

Medlem
Efter att under drygt fyra dygn ha låtit en Win10-maskin kopiera 3,8 TB bildfiler från en nästan full 4TB-USB3-disk till en ny 8TB-USB3-disk, så visar det sig att två .dng-filer inte kopierats. Alla övriga c:a 350000 filer kopierades felfritt (enligt stickprov).

Då jag 'manuellt' försöker kopiera de två problemfilerna så får jag device-felet 0x800701E3 omväxlande med "Invalid MS-DOS function"-fel.

Inga av de åtgärder som Google leder mig till via felmeddelandena, har hjälpt.

Då jag försöker öppna dem med Photoshop 2020 så låser PS sig utan att visa något och måste stängas via TaskManager, FastStone Image Viewer öppnar de båda bildfilerna problemfritt.

Hypoteser, någon?

Antingen är disken kass där dom filerna hamnat eller så har dom fått korrupterade rättigheter. Är det fel ett är det kört, då får du hämta dom från backupen. Är det fel 2 kan man fixa till det. Google brukar vara behjälplig för det felet. Enklast är nog i vilket fall bara att hämta dom två filerna från backupen.

Skippa de två filerna och problemet är borta. Går de att öppna på gamla disken, prova att konvertera filerna till annat format om de är värda att behållas.

Jag har ett par pdf:er som trilskas när jag gör backup (Drygt 4 TB, brukar gå på mindre än ett dygn med docka) som jag hoppar över när de stoppar processen. Men de går att hämta på nätet tror jag. Instruktion till Nikon su-800 och någon till.

Både käll- och måldiskarma är felfria enligt några olika undersökningsprogramvaror, Jag har 'full control' både som användare och administratör för alla inblandade kataloger. Båda bildfilerna på källdisken låter sig öppnas av Faststone IV. Photoshop klarar däremot inte av att öppna någon av dem.

En av filerna kunde jag 'kopiera' till den 'nya' disken genom att flytta källdisken till en annan dator och där skapa en .zip-fil med bildfilen som enda innehåll , sedan flytta tillbaka källdisken och därifrån kopiera .zip-filen till måldisken där bildfilen problemfritt extraherades.

Den andra bildfilen lät sig inte helt och hållet läsas av någon av mina ZIP-programvaror. Men, en halvgammal Windows-version av tar kunde läsa filen och därefter extrahera tarfil-innehållet till måldisken.

Mitt primära problem är alltså löst via en 'work-around'. Men det selektiva läsbarhetsproblemet kvarstår, men just nu bekymrar det mig föga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar