ANNONS
Annons

problem vid större förstoringar

Produkter
(logga in för att koppla)

plippen

Aktiv medlem
Har en durst laborator 900
med en rodenstock 80 mm glugg på

problemet är bara att när jag vill dra upp bilden och göra förstoringar i ca 50-60 cm går det inte att få kornskärpa.jag måste sänka maskinhuvudet och max för förstoring med 67 neg ligger vid ca 40-50. men även där är det en massa meck.

Vad göra?
någon som har koll på läget för jag är helt fucked up

Om du inte kan fokusera i högsta läget så beror det ju på att fokuseringsmekanismen inte tillåter objektivet att komma tillräckligt nära negget. Jag vet inte hur Dursten ser ut, men en försänkt objektivplatta kanske kan vara en lösning?

Det där får du utveckla....
Vad är skilllnaden mellan att ha en nedsänkt platta, och att sänka hela huvudet??
Och därmed få mindre förstoringsgrad

Den försänkta plattan skall alltså vara försänkt uppåt, så du kan montera optiken djupare och därmed närmare negativet. Då kan du fokusera på längre håll.

det ska jag kolla. tack för tipset.
men det får bli senare. nu står vi med 60st 24/30 printar som ska levereras imorgon förmiddag. svettigt och ganska trist med tanke på vädret.
Men ändå kul med kunder som vill köra analogt faktiskt.....
Lite märkligt de där. för ett år sedan ville alla kunder ha plåtat digitalt. men sedan dess är det flera som har gått tillbaka till neg igen.
tur att jag inte sålde rz:an när man köpte bakstycke

Vad funkade inte och varför? Tillverkade du en försänkt platta?

Japp svarvade ihop en lite snabbt. silvertejp och ett papprör från en toalettrulle.....
funkar alltid.
Ett bra tips att använda om man vll bygga ett billigt vertikalgrepp till kameran också....

Nej jag hade en från en 50mm glugg som jag testade med. samma gängor.
Det blev bara blurr och gick inte att få fokus i någon förstoringsgrad.

visst ska det fungera med en platta som är försänkt.
Och Rodagonen ska kunna klara ett 6X7 negativ i alla fall gör min det. Jag har ochså en försänkt platta vid större förstoringsgrader.Men jag har inte Durst 900 utan en devereapparat som tar upp till 13X18 negativ. Om du ändå inte får det att fungera så prova då på detta sätt (även om det låter knäppt)sätt gluggen med fronten uppåt
mot negativet på plattan. Du får då blända ner 2 steg innan du sätter in gluggen. Då kommer gluggen så nära negget som möjligt. Jag har gjort så många gånger när jag förstorar halvformatsneggativ med en
componon 35 mm. Har då fått tagit bort pinnen till rödfiltret och det har fungerat bra.
Om du har tillgång till en lins 100 - 105 mm så kan du använda den i stället.
mvh
Lasse

Jag får pilla vidare imorgon. stort tack till er båda så länge. tror att jag har en 100mm liggande någonstans. ska testa med den.
Nu ska jag lämna mörkret för idag och gå ut i solen.
kanske ta en glass och fundera över grävlingar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar