Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem vid CMYK:ning av ProPhoto RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

martinator

Aktiv medlem
Sitter med en massa 8 bitars ProPhotoRGB bilder som jag fått från en leverantör. När jag ska CMYKa dem så upplever jag att väldigt många spricker i högdagrarna och mellantonerna när jag förhandsvisar i CMYK-profilen (Euroscale V2 300%). De beter sig inte alls som tex AdobeRGB. Fenomenet som uppstår är det som på engelska heter Posterization. Riktigt jobbigt och jag vet inte hur jag ska komma runt det. Någon som har några förslag på vad jag gör fel. Slutprofil är Euroscale V2 300%. Exempel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/sahar2.jpg

/m

Undrar om problemet härhör från att jag får dem som JPEG i 8 bitar om man läser runt på nätet så verkar det vara en färgrymd som gör sig bäst i 16 bitar... Men oavsett så måste man ju ner till 8 bitar när den ska CMYKas.

Efter lite experimenteraden så märker jag att man kan kompensera genom att testa olika sätt att CMYKA. Vissa bilder blir bättre med relativ och andra med perceptuell... Funkar rätt hyfsat. Blir ändå en rejäl djupdykning i ämnet när jag får tid över. Tror nog det är mer än jag som behöver det - kanske även leverantören...
 
Senast ändrad:
Har du provat att konvertera till AdobeRGB, eller be fotografen leverera nya bilder, innan du går vidare till CMYK? Det är ett för stort hopp mellan ProphotoRGB och en CMYK-profil.
 
Sitter med en massa 8 bitars ProPhotoRGB bilder som jag fått från en leverantör. När jag ska CMYKa dem så upplever jag att väldigt många spricker i högdagrarna och mellantonerna när jag förhandsvisar i CMYK-profilen (Euroscale V2 300%). De beter sig inte alls som tex AdobeRGB. Fenomenet som uppstår är det som på engelska heter Posterization. Riktigt jobbigt och jag vet inte hur jag ska komma runt det. Någon som har några förslag på vad jag gör fel. Slutprofil är Euroscale V2 300%. Exempel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/sahar2.jpg

/m

Undrar om problemet härhör från att jag får dem som JPEG i 8 bitar om man läser runt på nätet så verkar det vara en färgrymd som gör sig bäst i 16 bitar... Men oavsett så måste man ju ner till 8 bitar när den ska CMYKas.

Efter lite experimenteraden så märker jag att man kan kompensera genom att testa olika sätt att CMYKA. Vissa bilder blir bättre med relativ och andra med perceptuell... Funkar rätt hyfsat. Blir ändå en rejäl djupdykning i ämnet när jag får tid över. Tror nog det är mer än jag som behöver det - kanske även leverantören...

Prophoto RGB är en stor färgrymd, be att få bilderna som 16 bitars tif så har du betydligt större chans att jobba fram en bra Cmykning av bilderna.

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se
 
De beter sig inte alls som tex AdobeRGB. Fenomenet som uppstår är det som på engelska heter Posterization. Riktigt jobbigt och jag vet inte hur jag ska komma runt det. Någon som har några förslag på vad jag gör fel. Slutprofil är Euroscale V2 300%.

Euroscale är en profil som jag skulle undvika att använda. Den är framtagen för tryckfärger som slutade användas för flera år sedan. Testa att använda ISO Coated v2 300% istället, det kan ge ett bättre resultat.

Men som flera andra konstaterat, Prophoto RGB är en stor färgrymd som man bör undvika om bilden är i 8 bitar.
 
Euroscale är en profil som jag skulle undvika att använda. Den är framtagen för tryckfärger som slutade användas för flera år sedan. Testa att använda ISO Coated v2 300% istället, det kan ge ett bättre resultat.

Men som flera andra konstaterat, Prophoto RGB är en stor färgrymd som man bör undvika om bilden är i 8 bitar.

Ursäkta, jag ser nu att jag skrivit helt fel, Jag menar självfallet ISO coated. Skrev mitt första inlägg i affekt:) Men tack ändå.

Jo jag misstänker att hela flödet blir meningslöst om man inte håller det i 16-bitar.
Som jag förstår det tjänar man på ProPhoto om man har lite bättre skrivare (likt den Epson du berättade om med orange och grönt som komplementfärger) som slutmål. Men för en 300% profil känns det overkill. Nästa projekt är en 240%-profil... Får ta och prata med killen som levererar grundbilderna.

/m
 
Som jag förstår det tjänar man på ProPhoto om man har lite bättre skrivare (likt den Epson du berättade om med orange och grönt som komplementfärger) som slutmål. Men för en 300% profil känns det overkill. Nästa projekt är en 240%-profil... Får ta och prata med killen som levererar grundbilderna.

/m

Prophoto RGB kan vara användbart om man har bilder som innehåller väldigt mättade färgnyanser från början. Borde kanske göra en artikel om varför man använder den ena eller den andra arbetsfärgrymden till nästa nummer av Fotografisk Tidskrift.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Prophoto RGB kan vara användbart om man har bilder som innehåller väldigt mättade färgnyanser från början. Borde kanske göra en artikel om varför man använder den ena eller den andra arbetsfärgrymden till nästa nummer av Fotografisk Tidskrift.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Det låter som en fantastisk idé:)
Jag ser fram emot en sådan artikel om du skulle ta dig an det.
/martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.