Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem vid bildöverföring med Canon 50d

Produkter
(logga in för att koppla)

IRL84

Ny medlem
När jag vill överföra bilder från kamera till dator väljer jag att få dem överförda både i JPEG-format samt i RAW-format, men efter överföringen finns bilderna endast i JPEG-formatet.

Har hört att man ska kunna få dem överförda i båda formaten dvs att alla foton fås i dubletter med en JPEG och en RAW vid överföringen mellan kamera och dator

Finns här någon som har nåt tips på hur man löser detta?

MVH/ Thomas

Har du ställt kameran på att ta både RAW och JPG? Det blir lättare att svara om du säger vilken programvara du använder och vilken kamera du har. Jag fotar bara RAW och använder Bridge CS5:s mjukvara för överföring och det funkar fint. Den aktiveras automatisk när man ansluter kameran med USB-kabel

Detta är ett typiskt Windowsproblem, som ofta uppträder om man från Windows använder exempelvis utforskaren för att hämta bilderna från kameran. Windows känner från grunden inte till Canons råformat, men hittar den i råfilen inbäddade jpegbilden, så därför kommer den med istället. Alltså får du två jpegbilder och ingen råfil.
Installerar du Canons programvara brukar det fungera sen, för då får Windows den information det behöver.

Eller så använder man en minneskortsläsare så går det fortare och man slipper alla problem som kommer sig av att canon valt att inte införa en möjlighet att ansluta i mass-storgage läge. Det är en av de sakerna som retar mig mest på alla canon-hus - bara onödigt, det finns inga nackdelar med att göra det och koden för att göra det lär finnas skiven - det enda som fattas är ett till menyval, men nejdå....

De hade det förr, men folk i allmänhet fattade tydligen inte skillnaden, så det orsakade för många supportsamtal, eller nåt.

De nyare kamerorna sprutar över bilderna rätt snabbt ändå, via gratisprogrammet EOS Utility.

Detta är ett typiskt Windowsproblem, som ofta uppträder om man från Windows använder exempelvis utforskaren för att hämta bilderna från kameran. Windows känner från grunden inte till Canons råformat, men hittar den i råfilen inbäddade jpegbilden, så därför kommer den med istället. Alltså får du två jpegbilder och ingen råfil.
Installerar du Canons programvara brukar det fungera sen, för då får Windows den information det behöver.

Har du belägg för detta påstående?

De hade det förr, men folk i allmänhet fattade tydligen inte skillnaden, så det orsakade för många supportsamtal, eller nåt.

De nyare kamerorna sprutar över bilderna rätt snabbt ändå, via gratisprogrammet EOS Utility.

Nu är jag en sådan person inte använder Windows överhuvudtaget om det inte finns något svårt tvingande skäl till det och därmed faller EOS Utilly givetvis, det går överföra med kabel även i linux, men sämre och bara onödigt strul med speciell driver för just canon husen - så nä, det är kortläsare som gäller oftast och det går ju dessutom klart fortare (med FW800 läsare).

ANNONS