Annons

Problem vid beg. köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej.

Vet inte om detta ställe är rätt forum för frågan, men jag chansar iaf.

Köpte i våras/somras en beg. 10d av en kille här på forumet. Enligt uppgift från säljaren (har sparade mejl) skulle den gått ca 15.000 exponeringar, varför jag tänkte att den åtminstone skall hålla 15.000 till. Glad i hågen köpte jag därför kameran, vilken f ö har fungerat (och fortfarande gör) perfekt.

För ngn dag sedan läste jag här på forumet hur man kollar antalet gjorda exponeringar och kollade på de första testbilderna jag tog med kameran någon dag efter köpet...chock! Det ser inte bättre ut än att antalet exponeringar redan då var +30.000. Med anledning härav undrar jag om det är rätt att kräva en del av köpeskillingen i retur, låt säga 1.500:-, eller om det helt enkelt gått för lång tid sedan köpet? Faktum är att säljaren har en firma, varför det inte torde vara allt för svårt att komma i kontakt med honom.

Någon?

//PP- dum och naiv :((
 
Pippo skrev:
Någon?
Han säger ju uttryckligen i mailet att den gått cirka 15.000 exponeringar, men den har i själva verket gått dubbelt så mycket.
Jag tycker att du ska ha någon form av ersättning, typ halva beloppet av vad ett slutarbyte kostar.
 
Hej!

Det låter som en knivig situation... Men enligt lagen så har du rätt till ersättning om du klart kan påvisa att du har fått fel uppgifter från säljaren. (att han har undanhållit uppgifter om produkten)

Om ni inte kommer överens och en tvist uppstår så är det dessvärre ett fall för tingsrätten. Det kanske är bökigt att dra det till tingsrätten om det "bara" handlar om en dryg tusenlapp. Det lättaste är ju helt klart om ni kan komma överens och han betalr dig en mindre summa. (låter rimligt med 1500:- vilket är halva priset för ett slutarbyte)

Om man ska se det positiva i den här historien, så verkar du ju ha fått tag på ett praktexemplar av en 10D, då de flesta slutare brukar börja krångla vid knappa 20000 exponeringar enligt användare här på forumet... ;o)

mvh /Peter
 
Kollade en av de första testbilderna jag tog med kameran, vilken hade nr 3XX_YYYY. Första trean anger tydligen tiotusental exponeringar om jag fattat saken rätt.
 
Pippo skrev:
Kollade en av de första testbilderna jag tog med kameran, vilken hade nr 3XX_YYYY. Första trean anger tydligen tiotusental exponeringar om jag fattat saken rätt.

Isf skulle min 300D gått 22000 exponeringar, vilket hade varit lite tråkigt med tanke på att jag köpte den ny från Scandinavian Photo i april. Jag blev också lurad av det där först, men insåg sen att minneskortet styr siffrorna lite hur som helst. Min kamera började på 0, men när jag satte i ett gammalt minneskort tickade det upp till 8600 direkt. Så jag skulle inte lita på de siffrorna helt och hållet.
 
Pippo skrev:
Kollade en av de första testbilderna jag tog med kameran, vilken hade nr 3XX_YYYY. Första trean anger tydligen tiotusental exponeringar om jag fattat saken rätt.

Om 10D beter sig som D30:n så startade den på 1XX så det är isåfall 20000+. MEN den där räknaren kan nollställas av användaren och kan dessutom hoppa framåt om man använder ett CF-kort från en kamera med högre antal exponeringar så det är inte alls tillförlitlig. För att få ett tillförlitligt mått på antalet exponeringar så behövs nog tyvärr Canons service-CD och den har nog bara auktoriserade verkstäder tillgång till.
 
Aha. Visste att man kunde nollställa räknaren, men inte att få den "hoppa fram" s a s. Skulle det bli nödvändigt får jag väl ta och kontakta Canon isf för att klargöra saken. Tack för infon förresten!
 
Men vänta lite, förresten! Enda sättet för kameran att visa fler exponeringar är således om jag trycker i ett gammalt minneskort med en massa exponeringar sedan tidigare va? Om jag nu fick kameran, satte i en i princip oanvänd microdrive, bör den väl inte hoppa fram 15´exponeringar. Eller?
 
Nej, men killen som hade den innan kanske lånade ett kort från någon annan canon ägare utan att först rensa kortet.
 
Pippo skrev:
Men vänta lite, förresten! Enda sättet för kameran att visa fler exponeringar är således om jag trycker i ett gammalt minneskort med en massa exponeringar sedan tidigare va? Om jag nu fick kameran, satte i en i princip oanvänd microdrive, bör den väl inte hoppa fram 15´exponeringar. Eller?

Japp, även om det inte behöver finnas en massa exponeringar kvar, det räcker att kortet har suttit i en kamera med fler exponeringar utan att ha blivit formaterat i mellan (och jag är inte säker på att formatering i kameran hjälper).
Dessutom så kan räknare varit fel från början eftersom kort har en tendens att flyttas mellan kameror under fabrikstest och i fotobutiken.
 
Skummt räkneverk!

Ja, räkneverket är skummt i Canons kameror. Hade varit bra om man kunde kontroellera det lite mer själv! Och då även mappnumreringen. Jajja... det är så mycket man vill........
 
I min Nikon 5700 kan jag kan jag sätta vilket nummer som helst på bildnumreringen. Jag för över en bildfil till datorn.Sen tömmer jag kortet. Bildfilen i datorn ändrar jag namn på så den får det nummer jag önskar och för sen över den till kortet igen.Kameran fortsätter numreringen därifrån.Det borde kunna fungera i andra kameror också.
 
På sidan 59 i den engelska PDF-manualen till D10 förklaras hur bildnumreringen fungerar. Det finns två val, 'Continuos Numbering' eller 'Auto Reset'.
Kameran lagrar bilderna i kataloger med 100 bilder i varje, dvs. de tre första siffrorna (där första katalogen heter '100') är katalognumret. De sista fyra siffrorna är bildnumret från 0001-9999.
I den första metoden räknas siffrorna hela tiden upp, oavsett hur man byter lagringsmedia. I det andra fallet nollställs räknaren varje gång man byter kort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.