Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem Tokina 20-35

Produkter
(logga in för att koppla)

Muni

Aktiv medlem
Jag ropade in ett Tokina AF 20-35 f/3,5-4,5 för en skaplig peng. Optiken har en brännvidd som jag trivs med och onvänder flitigt tillsammans med min D80. Dessutom trivs jag med lite tyngre objektiv och byggkvaliten känns ok.

Problemet jag har är att objektivet underexponerar. I vissa situationer rör det sig om så mycket som två steg. Jag har provat olika inställningar på kameran orh på något sätt verkar ljusmätningen luras både utan blixt och med blixt (SB-800) i ttl-läge.

Någon som har haft liknande erfarenheter?

//Martin
 
Jag har då aldrig hör att ett objektiv kan få kameran att underexponera, det låter skumt, sen menar du väl Tokina 19-35, någon 20-35 har dom väl aldrig tillverkat vad jag vet, 19-35'an har jag själv ägt, och den funkade hur bra som helst på den Canon 20d som jag provade den på, förutom att den var kass i motljus, annars så är det nog det mest prisvärda objektivet på marknaden.

/kent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.