Annons

Problem Tidsintervallfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Atrox74

Aktiv medlem
Hej.

Riggade för ett timelapse när orioniderna ändå var i farten med nymåne och allt.
Satte 5 sek intervall och 20 sek exp. med totalt 600 exponeringar, på morgonen hade den tagit 124 bilder.
Gjorde om allt natten därpå och samma...124 bilder. När jag då går in i tidsintervallmenyn så finns valet fortsätt så den fan vet att den inte är klar.

Setup:
Nikon D600 m batterigrepp, 2 orginal batt.
Minneskort 32gb kl10, 16gb kl10.
Kameran var inklädd för att minska frost på linsen.
90% Batteri kvar på morgonen.

I menyn var inst. 600x1..

Så? nån ide´?

/Fredrik

Prova detta

Om du vill ha 5 sekunder mellan bilderna kanske du ska sätta intervalltiden till 25 sekunder annars kanske programmet blir förvirrat. (bild nr 1 tar 20 sek och 5 sekunder senare (alltså efter 25 sekunder) så tas bild nr 2. Vet inte men logiken säger att detta kan vara felet.

Om du vill ha 5 sekunder mellan bilderna kanske du ska sätta intervalltiden till 25 sekunder annars kanske programmet blir förvirrat. (bild nr 1 tar 20 sek och 5 sekunder senare (alltså efter 25 sekunder) så tas bild nr 2. Vet inte men logiken säger att detta kan vara felet.

Ja det går såklart att prova, ska prova imorgon på dagtid med "normal" exponeringstid och se om den passerar 124st, då utesluter jag en del annat, vill inte prova inatt då det ska snöa..

Jag känner inte till hur Nikon fungerar men min Lumix hade först tolkat dina inställningar som 5sek x 600st = 3000 sekunders total tid. Under den tiden tar den sedan bilder med 5sek intervall och 20 sek exponering. Alltså 25 sek/st. Detta ger då 3000/25=120st bilder.

Principen verkar stämma rätt lika med dina 124st bilder.

Lite krångligt att förstå principen men klockslaget när den beräknat att vara klar visas direkt på displayen i min kamera i alla fall.

Jo, det blir så när man ger kameran fem sekunder för att ta en 20 sekunders exponering. Blir inte lätt för den att få ihop det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar