Annons

Problem Sigma EF 500 DG Super - K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Har fått lite problem med min Sigma EF 500 DG Super tillsammans med min Pentax K100D.

Redan med min *ist DL hade den en egenhet att överexponera något, men jag känner att detta problemet har blivit värre med K100D. Framför allt om jag använder bouncer...

Men det som är riktigt problem är att ibland hänger sig kommunikationen mellan kamera och blix, vanligtvis räcker det att stänga av kamera och blixt och börja om. Men ibland hänger sig blixten så att jag måste öppna batteriluckan för att få igång den igen. Detta hända aldrig med *ist DL:n

För ett tag sedan nämdes att det fanns en uppdatering till Sigman, men hur gör man då, är det något man kan göra själv eller måste blixten lämnas in?

Besvara frågan själv här.
Skickade en fråga till CyberPhoto, där jag köpt blixten och fick svar efter 20 min (!!).
Blixten skall uppgraderas och dom löser det!

Det var snabbt jobbat! :eek:) Kan det vara så att samma problem kan uppstå mellan blixten och K10D också?

ja, samma problem komme ratt upsptå med K10, men sigma har fixat en uppgradering som de skulle ordna gratis åt alla som köpte en ny blixt(innan de nya ha rkommit ut på marknanden) o jag tror även åt de äldre av samma modell....

Jag fick uppgift från CyberPhoto att dom kommer att skicka alla uppgifter...

Jo, blixten skall skickas in för uppdatering...

Igår fick jag en instruktion och en förbetald fraktsedel som skulle klistras på paketet med blixten. Det kommer alltså inte att kosta mig något... Var bara att kompletera med kvitto och felrapport från CyberPhoto.

Som tur är hade jag en lagom låda liggande med "flingor"...

Dock står det att service kan ta mellan 2 till 5 veckor !!!

Får återkomma när jag får tillbaka blixten och även göra lite tester...

För att uppdatera denna tråden så var blixten inne på service lite drygt en vecka och jag hämtade den i början på veckan men har inte haft tid att testa...

Det låter ju kanon!
Jag fick blixtsnabbt (!) svar från Cyberphoto så min åker in på service snart.
Dom är jäkla bra att ha att göra med, ska ner nu till godisaffären slash Posten och hämta ut ett macro 90 2,8 Tamron som jag beställde igår.
Det kallar jag snabb service!

/JL

Japp, mycket bra att ha att göra med, får nog vänta till på måndag innan jag går till julklappsutdelaren/godisaffären/posten och hämtar min Tamron 28-75/2.8.

Jag har även en Pentax 50/1.4 på beställning men den kommer inte förän nästa år verkar det som, men jag bara mailade och undrade om dom kunde skicka Tamronen och det gjorde dom samma dag - läs igår :D

Macrot stog också på julklappslistan men det var lite för mycket på den - jag hade inte varit så snäll ;)

Förlåt om jag snor tråden..men hur många av denna blixt ligger i omlopp, som passar pentax som "buggar" med K100D? Jag vet att Dustinhome kan få hem om 1-2 dagar men frågan är ju om det är buggvarianten..

Någon som vet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar