Annons

Problem sätta in en till HD i datorn. För få kontakter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag är inte så superhaj på datorer, men att sätta in en till hårddisk i min stationära klarar jag normalt av, men nu fick jag problem :(

Jag konstaterade att det finns plats för en till disk i lådan, utöver de 4 som redan sitter där. So far so good. Moderkortet är ett MSI P55A-G55 och nätaggregatet är ett Corsair VX550.

På moderkortet finns 6 SATA-anslutningar, varav 4 används till diskarna, den femte till DVD-brännaren och den sjätte går till manöverpanelen på framsidan där det finns förutom strömbrytare även ett par usb-anslutningar, en eSATA-kontakt jag inte använder samt uttag för hörlurar och mic.

Jag antar att SATA-kontakten till frontpanelen endast har att göra med eSATA-uttaget som jag inte använder, och att jag därmed kan koppla ur den för att ansluta till den disk jag ska sätta in. Stämmer det? Finns det något annat sätt? Det kan ju tänkas att jag nån gång behöver eSATA-kontakten och då är det ju bra om den är inkopplad.

Dessutom finns det på moderkortet två anslutningar benämnda SATA 7 och 8 som enligt manualen är "supported by Marvell 88SE9128B1". Vad är det? Är det något jag kan ha nytta av i detta läge?

Kan ju också passa på att fråga om en massa andra kablar som kommer från nätaggregatet, och som inte används över huvud taget. På dem sitter det platta anslutningar med 4 runda honuttag i varje. Vad är det?
 
Jag antar att SATA-kontakten till frontpanelen endast har att göra med eSATA-uttaget som jag inte använder, och att jag därmed kan koppla ur den för att ansluta till den disk jag ska sätta in. Stämmer det? Finns det något annat sätt? Det kan ju tänkas att jag nån gång behöver eSATA-kontakten och då är det ju bra om den är inkopplad.

Du lär kunna rycka ur den, ja.

Dessutom finns det på moderkortet två anslutningar benämnda SATA 7 och 8 som enligt manualen är "supported by Marvell 88SE9128B1". Vad är det? Är det något jag kan ha nytta av i detta läge?

Ja, dessa ska du kunna använda. Det ska enligt specen vara SATA3 istället för SATA2 som resten av portarna på moderkortet till och med. Inte för att det lär göra någon skillnad för en lagringsdisk och sedan beror det ju även på vad chipet har för anslutning vidare på moderkortet. Om du vill kan du ju flytta eSATA-sladden.

Kan ju också passa på att fråga om en massa andra kablar som kommer från nätaggregatet, och som inte används över huvud taget. På dem sitter det platta anslutningar med 4 runda honuttag i varje. Vad är det?

Menar du de som brukar kallas "molex" (efter företaget)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Molex#mediaviewer/File:Molex_female_connector.jpg
Förekommer även i svart. Det är främst en kontakt som användes till lagringsenheter förr, men det går även att hämta ström till annat med adaptrar. Numera används istället främst en mindre anslutning som kom ihop med SATA. I början hade hårddiskarna ofta både den nya strömkontakten och den äldre. Jag har fortfarande en CD-brännare och en DVD-brännare i min dator som bara har den äldre kontakten. Möjligen hämtar jag även ström till en fläkt eller två från kontakttypen.
 
Du lär kunna rycka ur den, ja.

Okej, det var som jag misstänkte.

Ja, dessa ska du kunna använda. Det ska enligt specen vara SATA3 istället för SATA2 som resten av portarna på moderkortet till och med. Inte för att det lär göra någon skillnad för en lagringsdisk och sedan beror det ju även på vad chipet har för anslutning vidare på moderkortet. Om du vill kan du ju flytta eSATA-sladden.

Nu har jag redan satt ihop lådan, men jag fick för mig att de kontakterna ser annorlunda ut än SATA-2. Kan de vara något större? Dvs är en SATA-2-kabel kompatibel med en SATA-3-kabel? Kort sagt, vad ska jag säga i databutiken när jag köper kabel i morgon?


Menar du de som brukar kallas "molex" (efter företaget)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Molex#mediaviewer/File:Molex_female_connector.jpg
Förekommer även i svart. Det är främst en kontakt som användes till lagringsenheter förr, men det går även att hämta ström till annat med adaptrar. Numera används istället främst en mindre anslutning som kom ihop med SATA. I början hade hårddiskarna ofta både den nya strömkontakten och den äldre. Jag har fortfarande en CD-brännare och en DVD-brännare i min dator som bara har den äldre kontakten. Möjligen hämtar jag även ström till en fläkt eller två från kontakttypen.

Japp, de är det.

Tack för svar!
 
Det är likadan kabel. Jag tittade på en bild på ditt moderkort och där är två av portarna vita istället för svarta. Det är inte så att färgen lurade dig?
 
De svarta jag ringade in med rött är SATA-2-kontakterna. Två dubbelkontakter och två enkla. De vita jag ringade in med blått är de som är "supported by Marvell 88SE9128B1" enligt manualen.
 

Bilagor

  • 03631560-photo-dsc-4898.jpg
    03631560-photo-dsc-4898.jpg
    393.2 KB · Visningar: 79
När SATA 3 var nytt så hade Intels CPUer inte inbyggd stöd för denna standard, och SATA 3 implementerades därför på många moderkort med hjälp av externa styrkretsar. Detta är orsaken till att det står "supported by Marvell 88SE9128B1", där detta helt enkelt är namnet på styrkretsen. Denna lösning är inte helt optimal eftersom man oftast får sämre prestanda än med t.ex. Intels integrerade styrkretsar för SATA 3 som kom senare.

Men SATA 1 till SATA 3 är kompatibla med varandra, så du kan lugnt använda även dessa portar. Den enda haken är om du köper en modern SSD-disk, då kommer du förmodligen inte kunna få ut maximal prestanda från den på det moderkortet.
 
ANNONS