Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem men Canon A70

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne_S

Aktiv medlem
Problem med Canon A70

Hejsan

Jag har för en dryg vecka sedan köpt min första digitalkamera, en Canon Powershot A70, och är mkt nöjd med bildkvaliteten på den än så länge. Men, jag tycker att kvaliteten på kameran inte verkar vara speciellt bra.
Jag fick byta ut mitt första ex. pga att LCD-displayen var snedmonterad och flimmrade kraftigt vid zoomning och när man tryckte ned utlösaren till hälften. Jag fick då en ny kamera i utbyte för någon dag sedan men på den låter zoomen ansträngd (missljud) när man zoomar ut och LCD-displayen har några döda pixlar samt att displayen har sämre bild tycker jag.

Är det jag som har otur eller har jag för höga krav på kameran. Tilläggas bör att jag tittade på ett butiks ex på en lokal fotoaffär där jag bor och den kameran uppvisade inga fel som mina har haft.
 
Senast ändrad:
Du har nogt haft ren och skär otur. När jag köpte min A40 uppvisade den inga fel utom att plasten var lite mjuk så displayen flimrade lite om man tryckte för hårt på knapparna till höger om den.
 
Jag ser att det är samma fenomen med mjuk plast över displayen på A70an också men det är ingenting jag tänkt på tidigare eller bryr mig om. Men de andra felen är, även om de inte påverkar bildkvaliteten, irriterande när man kostat på sig och köpt en helt ny digitalkamera.
 
Det där lät tråkigt. Jag har inte märkt några fel på min A70. Så du har nog haft rena oturen.
 
Jag har fått skicka in min A70, för att jag får upp ett felmeddelande E18. Skärmen flimmrar också till lite när man trycker ner till hälften, så jag vet inte om det är fel på den också eller om det bara blir så?

Annars är jag nöjd med den som en ta-med-över-allt kamera!
 
Vet du vad Error 18 är för något? Var kan man få veta vad felkoderna betyder?`

Jag har också fått E18 ett par gånger. Inte under fotografering, men när man stänger av kameran. Inte ofta, kanske hänt 4-5 gånger på tre månaders frekvent användande. Efter omstart funkar det igen. Lite skumt är det ju. Man vill ju veta vad det är iaf. Kanske ska kontakta Canon.
 
E18 har med linsproblem att göra, troligtvis motor eller styrproblem. Kan bl.a. uppkomma om linsens rörelse hindras. Läs mer på: http://www.powershot.com/ciw/ppg/PowershotA70.html och klicka på "FAQs"

Canons sammanfattning:

When a camera error occurs, an error code ("Exx") will be displayed.
"E18" indicates a lens/lens barrel error; "E23", "E30"and "E50" indicate a CF card error. Please refer to the items listed below.

When an error code ("Exx") is displayed, turn the camera off and then on again, and then try taking pictures or replaying images again.

If this does not clear the error, or if an error code is displayed frequently, a camera malfunction may have occurred.
Make a note of the error code ("Exx"), and contact the retail store where you purchased the camera or the nearest Canon service center. "
 
Ok. Låter rimligt. När felmeddelandet kommer får man nämligen intrycket av att servermotorerna som styr linserna kommer "i otakt" på nåt sätt. De surrar lite fast linsen är infälld.

Ska höra med försäljaren om detta.
 
Jag har ringt Canons kundtjänst för en vecka sedan. Han fick upp att E18 var problem med att objektivet inte kunde åka in eller ut (hindrades) eller att något i kameran har lossnat. Problemet är bara det att kameran fungerar precis som den ska, så han kunde inte hjälpa mig. Iställer fick jag ringa en reperationsverkstad. SEMESTER. JAg hade själv semester, så det var ingen panik. Väl hemma ringer jag EXPERTs kamera"doktor". Ziegerteknik. Han visste precis vad E18 bettydde och omständighetera. Men kameran fungerade ju som den ska, så jag skickade in den. Får tillbaka den nästa vecka, då ska problemet vara löst.

Kanske kan det vara något fel trots allt, för vad jag minns har jag inte fått någon skarp bild på långt avstånd (över en km).

Trevlig sommar/ Marcus
 
Att displayen flimmrar när man zoomar och liknande vet jag att fler klagat över, så det är nog ett fel som förekommer lite då och då. För fel får man nog kalla det då inte alla har fenomenet.
Själv har jag inte upplevt något av det du beskriver, så du har nog bara haft otur.

Edit:
Sen kan man ju undra varför någon river upp en tråd som är ett år gammal. (Såg det först nu.)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.