ANNONS
Annons

Problem med Vista, tror jag...

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Hej alla!

köpte mig en ny dator för ett par dagar sedan. Efter diverse installationer och jävelskap är den nu igång och fungerande. På datorn körs Vista home premium -64 bitars.

Så. Ett av skälen till datorköpet var att jag skulle kunna jobba mer mobilt med bilder och liknande. När jag installerat Adobe Lightroom 2.4 så tänkte jag köra igång. Jag pluggar in disken och när jag ska öppna katalogen i programmet får jag meddelandet:

"Lightroom cannot use the catalog named 'katalogen' because it's not writable and cannot be opened"

Så jag testade att ändra alla tillstånd och det hjälpte inte. När jag kollar mapparna är alla (på den portabla disken) skrivskyddade och det går inte att få bort hur jag än gör (har provat mapp för mapp och hela disken).

Katalogen går att öppna via administratörsläge, men det känns ju jävligt märkligt att jag skulle behöva köra programmet som admin varje enskild gång (och klicka på tillåtelserutor och annat jävelskap).

Någon som har råd och tips. Det är nämligen oerhört irriterande!
 
Det är troligen en konflikt i Vista's UAC (user access control) eller hur det nu stavas!
Katalogen du försöker öppna är troligen skapad på en annan dator eller samma dator med ett annat operativsystem och du måste "ta över ägandeskapet" på katalogen i det nyistallerade operativsystemet.
Se till att vara Administratör på den nya datorn och ändra i mappen rättigheter så att du är ägare, eller åtminstonde har skrivrättigheter i mappen.
(edit)
Alltså, lägg in ditt konto i rättigheterna till mapparna på den lösa disken, sen kan du logga ut från admin och in som dig själv igen.
 
Det är troligen en konflikt i Vista's UAC (user access control) eller hur det nu stavas!
Katalogen du försöker öppna är troligen skapad på en annan dator eller samma dator med ett annat operativsystem och du måste "ta över ägandeskapet" på katalogen i det nyistallerade operativsystemet.
Se till att vara Administratör på den nya datorn och ändra i mappen rättigheter så att du är ägare, eller åtminstonde har skrivrättigheter i mappen.
(edit)
Alltså, lägg in ditt konto i rättigheterna till mapparna på den lösa disken, sen kan du logga ut från admin och in som dig själv igen.

Jag kör som administratör. Har även skapat en ny katalog på min bärbara disk från Vista. Samma problem.
 
Testa att stänga av vistas UAC, den kan ställa till många problem för vissa program.

Dock är det känt att många program har svårt att fungera som de ska mot Vista 64-bitars, tror visserligen inte att Lightroom ska ha något problem, utgår ifrån att du har testar att skapa en katalog direkt på den interna disken i datorn ?
 
Testa att stänga av vistas UAC, den kan ställa till många problem för vissa program.

Dock är det känt att många program har svårt att fungera som de ska mot Vista 64-bitars, tror visserligen inte att Lightroom ska ha något problem, utgår ifrån att du har testar att skapa en katalog direkt på den interna disken i datorn ?

Jo, jag har testat att skapa en mapp på den interna disken och det funkar alldeles utmärkt. Problemet är ju att det inte funkar med extern disk och intern disk är helt ointressant eftersom det kräver att jag släpar med mig en hel dator istället för en disk.

Har dessutom upptäckt att det är fler mappar som Vista skrivskyddat och som jag inte kan "oskrivskydda" vilket gör mapparna oanvändbara till det de ska användas till.
 
Tror du ska gå in på säkerheten på disken du pluggat i.. sätt dig själv så du har rättigheter på den och därefter tar du bort skrivskyddet från disken.

Vista säger nämligen inget om man bara tar bort skrivskyddet när man inte är "ägare" av disken/mappen. Ser ut att fungera, men i själva verket händer inget.

Hade en USB-disk som jag kört på hemma helt utan problem med XP64.. tog med den till jobbet men där var allt skrivskyddat och gick inte att ta bort. Förändringen slog helt enkelt inte igenom. Fick då lägga till mig själv så jag hade rättigheter till disken och därefter kunde jag ta bort skrivskyddet.

Tog förövrigt 10-15 minuter att gå igenom alla filer för Vista att göra det *suck*
 
Tror du ska gå in på säkerheten på disken du pluggat i.. sätt dig själv så du har rättigheter på den och därefter tar du bort skrivskyddet från disken.

Vista säger nämligen inget om man bara tar bort skrivskyddet när man inte är "ägare" av disken/mappen. Ser ut att fungera, men i själva verket händer inget.

Hade en USB-disk som jag kört på hemma helt utan problem med XP64.. tog med den till jobbet men där var allt skrivskyddat och gick inte att ta bort. Förändringen slog helt enkelt inte igenom. Fick då lägga till mig själv så jag hade rättigheter till disken och därefter kunde jag ta bort skrivskyddet.

Tog förövrigt 10-15 minuter att gå igenom alla filer för Vista att göra det *suck*

* Har fulla rättigheter (finns bara mitt konto på datorn).

* Står som ägare både till disken och mappen som krånglar.

* Oavsett vad jag ändrar försvinner inte skrivskyddningen på något sätt.
 
Disken är formaterad på din XP dator förmodar jag, Vista brukar uppträda så med skrivrättigheterna beroende på filsystem och rättigheterna från XP.
Flytta allt till XP maskinen från usb disken, formatera den sedan på Vista maskinen från Disk Management (sitter med eng. OS), inte via snabbvalsmenyn/högerklick utan in i Computer Management -> Storage -> Disk Management.

Lägg sedan tillbaka datat på din usb disk från XP burken och båda systemen läser/skriver utan problem.

Vet inte exakt varför det är så här men har även upplevt detta på stora flashminnen ett flertal gånger. Nu sitter jag med enbart Vista och Windows 7 och har inte råkat ut för detta på ett bra tag, förutom då någon bekant kommer med XP formaterad usb pinne. :)
 
Disken är formaterad på din XP dator förmodar jag, Vista brukar uppträda så med skrivrättigheterna beroende på filsystem och rättigheterna från XP.
Flytta allt till XP maskinen från usb disken, formatera den sedan på Vista maskinen från Disk Management (sitter med eng. OS), inte via snabbvalsmenyn/högerklick utan in i Computer Management -> Storage -> Disk Management.

Lägg sedan tillbaka datat på din usb disk från XP burken och båda systemen läser/skriver utan problem.

Vet inte exakt varför det är så här men har även upplevt detta på stora flashminnen ett flertal gånger. Nu sitter jag med enbart Vista och Windows 7 och har inte råkat ut för detta på ett bra tag, förutom då någon bekant kommer med XP formaterad usb pinne. :)

Ska prova detta snarast!

Dock har jag ltie av samma problem med andra mappar, att de envisas med att vara skrivskyddade men jag envisas med att de inte ska vara det.

Några tips i det fallet?
 
Ska prova detta snarast!

Dock har jag ltie av samma problem med andra mappar, att de envisas med att vara skrivskyddade men jag envisas med att de inte ska vara det.

Några tips i det fallet?

Vet inte om det hör samman men Vista fick säkerheten uppskruvad ett par snäpp med SP1 eller SP2 och flertalet filtyper m.m. skapade på andra datorer blockeras från "exekvering".
Om det har med ditt problem att göra? Kontrollera med ett högerklick på aktuell mapp, välj Properties. På första fliken, längst ned till höger ovanför Ok, Avbryt, Verkställ knapparna, direkt under Advanced knappen.Finns det en knapp som i mitt engelska Vista säger Unblock, Den syns bara ifall blockeringen är aktiv.

Jag har bl.a. UAC inaktiverat då jag litar mer på ett komplett antivirus skydd med exekveringsskydd, och får endast blockering på riktiga exekverbara filer av typen EXE, INF,DLL och liknande som jag hämtar hem och försöker kopiera in/exekvera i systemet.

Fungerar det inte så finns felet sannolikt i vilken typ av konto du har och med vilket konto/behörighet programmen du använder har. Var vanligt för i tiden (Win NT) med register fix i rättigheterna för att vanliga användarkonton skulle kunna använda Adobe eller Autocad programm fullt ut. Även NERO,CD/DVD brännarprogrammet har dragits med detta problem. Har märkt att en del av detta verkar komma tillbaka i Vista och även i Windows 7 nu. Det är helt enkelt programmtillverkarna som inte uppdaterar/utvecklar sinna produkter i samma takt som microsoft. Patchar brukar komma från dem, lagom till att microsoft uppdaterar stort eller släpper nytt system. :D

Vill man göra sig kvitt dessa bekymmer, så se till att ha ett konto (med lösenord) som är medlem i gruppen Local Administrators och inaktivera UAC ifall man har ett antivirusskydd med applikations/systemkontroll. Sitter man på ett företagsnät så finns det IT ansvariga att dumpa problemet på.
 
Har formaterat om, det mesta verkar funka bortsett från att jag inte får bort det satans skrivskyddet!

Formaterat på Vista, lagt över filerna från XP och de är skrivskyddade på iaf. på Vista?

Har du administratörsrättigheter så skall du ha rättighet att ta över ägarskapet på filerna. Högerklicka, Properties, fliken Security och sedan knappen Advanced och fliken Owner (MS har verkligen stoppat undan det).
 
Ville bara inflika att jag känner igen problemet. Har exakt samma på kontoret med en nätverksdisk. Det spelar ingen roll om man är inloggad som administratör och tar över ägandeskapet och tar bort skrivskyddet. Nästa gång man öppnar rättigheterna är skiten skrivskyddat igen. UAC självklart avstängd.

För min del så misstänker jag en bugg i operativet. När Vista lanserades så var det väl med en sisådär 75000 kända buggar (eller var det 15000? Många var det i.a.f). Många är fixade med servicepacks, men knappast alla, så helt osannolikt är det inte.
 
Håkan: Skojar du? (retorisk fråga, blev bara så förvånad) Det kan mycket väl vara mitt problem! Och då undrar man ju, har programmerarna på Microsoft spenderat hela Vistas utvecklingstid på en opiumhåla i Changhai?! Det måste ju ha snurrat till rejält i skallen på dom!

Det ska jag kolla upp direkt imorgon, för den tanken har ö.h.t. inte slagit mig, eftersom det är självklart att det är den högsta behörigheten som gäller. I alla fall utan bakvänd MS-logik. :)
 
Nix, inget skoj här inte! :) Det är på tok-blodigt allvar för Microsoft eftersom de fått så mycket kritik för säkerhetsbrister innan.
Det som kom i Vista var bara försmaken på det som kommer i Sjuan nu. Satt och banka skallen i skrivbordet i dag och begrep inte varför vissa av våra Sju-klienter (vi har börjat använda dem nu på prov) inte kunde ansluta till nätverksskrivarna, andra kunde men endast en kunde skriva ut...
Befarar att många IT-tekniker kommer att göra sina användare till lokala admins p.g.a. Sjuan och den mer avancerade säkerheten när de hamnar i tidsbrist och problem. Om man bara har Sjuan och senaste 2008R2 server blir det bra, men hur många kan bara byta allt sådär?

Spontant känner jag att hemanvändare faktiskt blir de största vinnarna med Sjuan. Speciellt de som köper en dator OEM installerad och får vanliga User kontons ACL behörighet uppluckrad från fabrik för bättre upplevelse.(undrar vad MS tycker om det? :D ) Inte alls lika besudlat som Vista och i vissa avseenden raskare än Xp.

Ber trådskaparen så hemskt mycket om ursäkt för att ämnet drar iväg, precis som det alltid verkar göra på fotosidan. ;)
 
No need to. Intressant diskussion.

Funderar dock på hur jag kontrollerar att mina konton inte är med i sån där vanlig user grupp.

/M

Förutsätter att vi diskuterar ett Windows, XP eller senare, fristående från AD dvs i en Arbetsgrupp. Så finns det det oftast begränsade kontohanterings verktyget under Kontrollpanelen. Eller så, snabbaste vägen, högerklicka på någon Min dator/Dator ikon. Välj Hantera och Datorhantering öppnas. I vänstra fältet finns Lokala Användare och Grupper, det är det riktiga verktyget för lokal kontohantering.

I Gruppen Administratörer vill du vara med men inte i användare. Se till att vara med i Administratörrs gruppen innan du tar bort dig från Användare!
Vill minnas att fram till XP hade man konstruktionsmissen precis som tidigare WIN versioner som gjorde att man kunde hoppa ur en Amvändargrupp innan man var med i någon annan grupp och sen hade man inga rättigheter alls på det kontot. Gjorde man det med ett Adminstratörskonto så var det bara att installera om allt. Varför någon nu kom på ideen att byta rättigheter på ett Administratörs konto???

Se till att använda lösenord på era konton, och gör helst ett adminsitratörskonto till, ett backup konto som också är lösenordsskyddat ifall att "olyckan" är framme.

Och för att spinna vidare då.

Utan lösenord oavsett operativsystem finns det massor "godis" mer eller mindre tillgängligt på en dators ursprungliga Administratörs rättigheter, oavsett Administratör är inloggad eller ej som kan nås på ett nätverk/internet busenkelt om det inte finns brandväggar och annat imellan. Med fildelning/shares t.o.m. de flesta mediaspelare och annat aktiverat, så skyltas mycket utåt och många routrar stoppar bara det utifrån internet, inte innifrån nätverket. Vet man sen om vad alla default shares heter så... Ni fattar nog vad som händer.

Skrev det tidgare tror jag, ett bra antivirusskydd med applikationskontroll och brandvägg är ett måste. Pushar lite extra för F-Secure,men även Kapersky eller McAffe är okey. Övriga klassar jag som deffekta inkl. de grattisvarianter som bara skyddar en del otäckheter. Finns några till som är bra men de riktar sig bara mot (stor)företag och återfinns inte i vilken butik som helst.

Ny är jag nyfiken på hur det går med era skrivskyddade mappar och filer?
 
Datorhanteringen har jag varit inne i. Hittar dock inga användarkonton (kör vista home premium 64).

Var fatiskt där och letade i det syftet.

/M
 
Sorry, tänker Professional, Enterprise och Ultimate versioner av bara farten. Home versioner har en del inskränkningar vad det gäller kontohantering och annat.T.ex. har man gömt undan den grafisk mangement consolen (mmc) för Användare och Grupper.

Det finns vissa begränsade möjligheter att komma åt mmc'n i Home Premium utgåvan fast vad jag vet så får man göra allt via Kommand promt istället, med kommandot NET LOCALGROUP. Inmatningarna måste göras med en sk. eleverad kommandopromt (högerklicka på kör, välj kör som Administratör, skriv CMD i kör och tryck Enter). Sen i skriver du "NET LOCALGROUP /?" vid promten och får upp alla tillgängliga kommandon.

Om du känner dig osäker så använd den enkla grafiska kontohanteraren i kontrollpanelen hellre än att det går åt h****te. Du skall i den kunna välja mellan Användare och Adminstratör och desutom, eftersom du saknar mmc så är ditt konto antingen eller, det är inte med i båda grupperna. I alla fall något de fick till rätt i Vista Home Premium.

Har ett par datorer med Home Premiumen, en DELL och en HP men inte tillgänglig nu. Skall kontrollera en sak i morgon, som jag hört talas om. Att OEM levererade installationer påstås ha special fixade mmc men med vissa begränsningar. Vissa av standardkontona och grupperna lär endast finnas tillgängliga. Återkommer om det i morgon.

*edit* Riktigt trött nu :)
mmc är hela datorhanteringen, snap-in kallar man det du saknar, enklast sagt på svenska blir väll "tilläggs modul (för kontohantering)" i ditt fall.
Go'natt
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.