ANNONS
Annons

Problem med Vista, tror jag...

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Hej alla!

köpte mig en ny dator för ett par dagar sedan. Efter diverse installationer och jävelskap är den nu igång och fungerande. På datorn körs Vista home premium -64 bitars.

Så. Ett av skälen till datorköpet var att jag skulle kunna jobba mer mobilt med bilder och liknande. När jag installerat Adobe Lightroom 2.4 så tänkte jag köra igång. Jag pluggar in disken och när jag ska öppna katalogen i programmet får jag meddelandet:

"Lightroom cannot use the catalog named 'katalogen' because it's not writable and cannot be opened"

Så jag testade att ändra alla tillstånd och det hjälpte inte. När jag kollar mapparna är alla (på den portabla disken) skrivskyddade och det går inte att få bort hur jag än gör (har provat mapp för mapp och hela disken).

Katalogen går att öppna via administratörsläge, men det känns ju jävligt märkligt att jag skulle behöva köra programmet som admin varje enskild gång (och klicka på tillåtelserutor och annat jävelskap).

Någon som har råd och tips. Det är nämligen oerhört irriterande!
 
Det är troligen en konflikt i Vista's UAC (user access control) eller hur det nu stavas!
Katalogen du försöker öppna är troligen skapad på en annan dator eller samma dator med ett annat operativsystem och du måste "ta över ägandeskapet" på katalogen i det nyistallerade operativsystemet.
Se till att vara Administratör på den nya datorn och ändra i mappen rättigheter så att du är ägare, eller åtminstonde har skrivrättigheter i mappen.
(edit)
Alltså, lägg in ditt konto i rättigheterna till mapparna på den lösa disken, sen kan du logga ut från admin och in som dig själv igen.
 
Det är troligen en konflikt i Vista's UAC (user access control) eller hur det nu stavas!