Advertisement

Annons

Problem med Twinmos-sd-minne

Produkter
(logga in för att koppla)

oee

Aktiv medlem
Hallå,

Köpte mig ett nytt 2 gb SD-kort för att ha i handdatorn nyligen från Komplett. Jag tänkte att jag inte behövde någon jätteprestande så jag köpte det billigaste jag kunde hitta, något jag inte borde gjort.

Kortet jag har är ett Twinmos Ultra X 2 gb. Stoppar jag i det i någon av mina två kortläsare (har testat till två olika datorer, den ena med WinXP den andra med Win2000) så hittar den inte kortet. "Sätt i ett kort" säger datorerna ungefär.

Sätter jag i kortet i min telefon (Qtek S100 där det är tänkt att kortet ska sitta) får jag upp ett meddelande om jag vill formatera kortet, jag svarar ja och telefonen säger att allt är bra, men sedan försvinner det liksom. Telefonen hittar det inte längre.

Jag har även testat kortet i två kameror Sanyo S5 och Nikon 4600. Så fort jag sätter i kortet i någon av kamerorna säger de till att kortet måste formateras, något jag gör. Sedan är allt frid och fröjd, jag kan använda korten precis som jag vill. Kopplar jag sedan in kamerorna till datorn med usb-kabel ploppar de snällt upp som flyttbara diskar och allt fungerar. Tar jag däremot ut kortet efter fotografering och sätter i det någon kortläsare hittas det inte. Tar jag kort med ena kamera och sedan sätter i kortet i nästa kamera säger den nya kameran att kortet måste formateras.
Jag har även testat att formatera kortet genom datorn när det sitter i kameran. Både som FAT16 och FAT 32 och med olika storlekar på klustren. Ingenting hjälper.

Har jag råkat ut för ett trasigt kort eller gör jag något fel? Tacksam för all hjälp jag kan få...
 
Så här skriver Qtek om S100 (gäller dom flesta Qtek)....

"Qtek klarar upp till 4Gb stora minneskort av typen Secure Digital (SD). Rekommenderat är att använda kort av typen Single Layer (t.ex SanDisk)".


Kolla om kortet är Single eller Double layer.
 
Jag har haft en del problem med kortet i min Pentax *istDS också. Då och då vill inte kameran starta med kortet, men det brukar funka efter en omformattering. Det verkar onekligen inte fullt lika kompatibelt som ex Sandisk och Lexar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.