Annons

Problem med TIFF fil

Produkter
(logga in för att koppla)

Luguber

Aktiv medlem
Har ett par bilder som är scannade med VueScan och sparade som TIFF fil. När jag öppnar upp bilden i PhotoShop och markerar en del av bildens yta som jag avser ta en kopia på så är inte "copy" eller "kopiera" markerat i Edit meny. Självklart fungerar inte "Ctrl + C" heller.

Men om jag gör samma sak i PhotoShop Elements, så fungera det att kopiera och klistra in i ett nytt dokument.

Prövade att spara om TIFF filen till PSD fil i hopp om att PhotoShop skulle acceptera det. Men gjorde ingen skillnad.
Men när jag öppnade en JPG fil så fungerade det hur bra som helst.

Då mångar av er på Photosidan tycks behärska PhotoShop som gudar, så hoppas jag att det är någon som har en aning om vad PhotoShop inte gillar (bort räknat mig). Eller vad jag har gjort fel?

kolla antalet bitar färg

kolla hur många bitar den är sparad i, typ 16 eller 8 bitar färg. Ibland fungerar det inte att om filerna är sparade i 16 bitar.
Ilkka

Hej Ilkka.

Där hade Du helt rätt! Dom var scannade i 16 bitar, när jag ändrar till 8 bitar så fungerar det att kopiera.
Har Du ev någon kort förklaring till varför?
Då är det bara att scanna med 8 bitars djup.

Tack för hjälpen.

Photoshop har gradvis slagit på fler och fler verktyg i 16-bitarsläget för varje version. I Photoshop CS funkar även kopiering, det gör det inte i tidigare versioner.

Luguber skrev:
Hej Ilkka.

Där hade Du helt rätt! Dom var scannade i 16 bitar, när jag ändrar till 8 bitar så fungerar det att kopiera.
Har Du ev någon kort förklaring till varför?
Då är det bara att scanna med 8 bitars djup.

Tack för hjälpen.

Inställningarna i Vuescan, för det var väl med det programmet du scannade med. Köpte själv programmet i december, verkar bra!

Till jim:
Visst, även Adobe håller på att fixa till fler verktyg i 16 bitars läget för bruksprogrammet PS. Undrar bara hur många har råd att "köpa" en skarp version av CS?
Ilkka

Ilkka och Jim! Tack för hjälpen om detta.

Jo, jag håller med VueScan tycks så här låpngt vara bra. I alla fall bättre än Canons original programvara.

\\Sten

ANNONS