Annons

Problem med Tamron 200-500

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkaizer77

Medlem
Hej, jag har fått bekymmer med mitt Tamronobjektiv. Helt plötsligt började ett skrikande ljud dyka upp, detta sker varje gång jag tar ett kort. Oljudet kommer nånstans inifrån objektivet.

På skärmen står det error 99 och, nånting i stil med, att kontakten mellan objektiv och kamera behöver rengöras. Jag har provat att rengöra med en mjuk trasa både torr och fuktig. Men ingen förbättring alls.

Mina andra objektiv fungerar perfekt och jag har testat objektivet på en annan kamera och samma problem uppstår. Så att det är kamerans fel har jag iaf uteslutit. Jag har en 7d om det har nån betydelse. Jag köpte objektivet begagnat så nån garanti finns tyvärr inte.

Är det nån som har någon ide om hur jag kan fixa det här? Vilka medel finns det som man kan använda för rengöring av kontakterna? Alla tips mottages tacksamt.

Mvh Stefan
 
Låter inte som kontaktproblem eftersom det skriker, men kontakterna kan du rengöra med rengörningssprit tex ISO.

Lutar åt kärvande bländare, testa att se vad som händer om du trycker på knappen där du bländar ner objektivet för att se skärpedjupet, sätter du bländaren på typ f/16 och bländar ner så borde du få samma skrik, vet inte om du kanske kan motionera det bort?
 
Låter inte som kontaktproblem eftersom det skriker, men kontakterna kan du rengöra med rengörningssprit tex ISO.

Lutar åt kärvande bländare, testa att se vad som händer om du trycker på knappen där du bländar ner objektivet för att se skärpedjupet, sätter du bländaren på typ f/16 och bländar ner så borde du få samma skrik, vet inte om du kanske kan motionera det bort?

Tack för tipsen, jag ska prova det i eftermiddag. Jag tyckte själv att det verkade lite långsökt med kontaktproblem, med tanke på skrikandet. Men jag har ingen erfarenhet av nåt liknande sen förut.

Jag återkommer med rapport om hur det gick. Tack igen.
 
Visst hade du helt rätt Peter. Ljudet uppstår varje gång jag trycker på knappen, Jag antar att det är en dyr historia och serva objektivet? Någon som har koll på vad det kan gå loss på?

Jag köpte det för 4500 kr så det blir kanske billigare att köpa ett till begagnat?
 
Ta prisuppgift

Det borde gå att få problemet ur världen billigare. Jag har inte koll på just Tamron men har fått invärtes skador på Sigma och Pentax objektiv fixade för typ 1500:- med frakt hos Tura Scandinavia resp Kameraservice Kungsör. I båda fallen blev objektiven minst lika bra som nya.

Ta reda på vem som har hand om Tamron och be om en preliminär kostnadsbedömning. Dom kan ju inte ge ett bindande anbud innan dom skruvat isär linsen.
 
Det borde gå att få problemet ur världen billigare. Jag har inte koll på just Tamron men har fått invärtes skador på Sigma och Pentax objektiv fixade för typ 1500:- med frakt hos Tura Scandinavia resp Kameraservice Kungsör. I båda fallen blev objektiven minst lika bra som nya.

Ta reda på vem som har hand om Tamron och be om en preliminär kostnadsbedömning. Dom kan ju inte ge ett bindande anbud innan dom skruvat isär linsen.

Skulle jag komma undan med de pengarna så är det ju helt klart värt det. Jag ska kolla upp vem som servar Tamron och höra med dem. Tack för tipset.
 
Kom på en sak till, den lilla arm som sitter i objektivfattningen mot huset, är ju den som sköter nedbländningen när man tar kortet. Skjuter du denna så låter det säkert också, kan du se om den kanske ligger ann eller liknade mot den skåra som är? tänkte om det är där vid armen så borde det vara betydligt lättare att fixa, kanske något man kan göra själv
 
Kom på en sak till, den lilla arm som sitter i objektivfattningen mot huset, är ju den som sköter nedbländningen när man tar kortet. Skjuter du denna så låter det säkert också, kan du se om den kanske ligger ann eller liknade mot den skåra som är? tänkte om det är där vid armen så borde det vara betydligt lättare att fixa, kanske något man kan göra själv

Den hittar jag inte, det enda som jag kan se är 3 kontakter. Ser också ett litet hål på objektivet. Men inget som liknar din beskrivning.
 
Jag har Nikon, men jag trodde det var samma med Canon att det finns ett litet stift som sticker ut lite i en skåra som styr bländaren, men Canon har kanske löst det på något annat sätt
 
Jag har Nikon, men jag trodde det var samma med Canon att det finns ett litet stift som sticker ut lite i en skåra som styr bländaren, men Canon har kanske löst det på något annat sätt

Canon införde elektromagnetiska bländare i systemets begynnelse. Det finns endast en elektronisk krets mellan kamera och objektiv och en bländarmotor i objektivet. Övergången till "G" beteckningen innebar ingen ändring i hur bländaren styrs hos Nikon (f u i 800/5,6 som har elektromagnetisk bländare) utan det är fortfarande en mekanisk koppling av bländarstyrningen - det är bara bländarringen som försvunnit utan någon synlig gagn.
 
Den första kunskapen idag :)

Kanske kan det vara värt att göra rent kontakterna ändå (för säkerhets skull), om det är högre resistans i övergången så kanske inte motorn får rätt styrning? men det låter ju inte så troligt att det skulle vara det
 
Den första kunskapen idag :)

Kanske kan det vara värt att göra rent kontakterna ändå (för säkerhets skull), om det är högre resistans i övergången så kanske inte motorn får rätt styrning? men det låter ju inte så troligt att det skulle vara det

Jag har gjort rent efter konsten alla regler, men ingen förbättring. Jag ska ringa till Kungsörs Kameraservice senare idag och höra med dem. Tack för tipsen jag har fått av dig. Det uppskattas.
 
Det är så dom heter alltså, jag hade tänkt ringa Tamron-återförsäljaren där jag bor för att få reda på var jag skulle ringa. Nu kan jag höra av mig direkt dit istället. Tack ska du ha.

2500 skulle de ha för ett bländarbyte, för det var det som han trodde krävdes. Jag gillar objektivet och det känns lite tråkigt att inte ha ett långt tele. Så jag lägger ut pengarna på det.

Tack för hjälpen som jag har fått här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.