Annons

Problem med synkningen av blixtarna....

Produkter
(logga in för att koppla)

caan21

Medlem
Hej!
Jag har problem med synkningen av mina blixtar.
Finns det någon snäll där ute som kan hjälpa mig? :)

Jag har en Nikon D200. (Är det någon inställning på kameran jag ska göra?)

Följande utrusting är inblandad.
2st Elinchrom style 100 FX (ibland ytterligare en sådan här blixt)
1 st Elinchrom style RX 600
Nikon D200
Samt Elinchrom Skyport Universal Radiosynk Set

Men när jag kopplar in min radiosynk så synkar den inte.
Blixtarna slår inte. Det funkar med den gamla hedliga synkkabeln,men inte med radiosynken. Jag köpte radiosynken ganska så nyligen så jag har inte helt kommit på hur den funkar, men när den var helt ny körde jag den utan några problem.Då slog blixtarna som de skulle.
Exepel på inställning på kameran är: Manuellt läge, 1/125, f8.

Har ägnat i stort sätt hela lördagen att lösa probelmet, men jag får det inte att funka. Har sökt på nätet, läst o läst i instruktionsböcker...o testat o testat allt möjligt!

Någon som har något tips?
Tack på förhand!
 
Hej!
Jag har problem med synkningen av mina blixtar.
Finns det någon snäll där ute som kan hjälpa mig? :)

Jag har en Nikon D200. (Är det någon inställning på kameran jag ska göra?)

Följande utrusting är inblandad.
2st Elinchrom style 100 FX (ibland ytterligare en sådan här blixt)
1 st Elinchrom style RX 600
Nikon D200
Samt Elinchrom Skyport Universal Radiosynk Set

Men när jag kopplar in min radiosynk så synkar den inte.
Blixtarna slår inte. Det funkar med den gamla hedliga synkkabeln,men inte med radiosynken. Jag köpte radiosynken ganska så nyligen så jag har inte helt kommit på hur den funkar, men när den var helt ny körde jag den utan några problem.Då slog blixtarna som de skulle.
Exepel på inställning på kameran är: Manuellt läge, 1/125, f8.

Har ägnat i stort sätt hela lördagen att lösa probelmet, men jag får det inte att funka. Har sökt på nätet, läst o läst i instruktionsböcker...o testat o testat allt möjligt!

Någon som har något tips?
Tack på förhand!


Elinchrom har en stor svaghet genom att inte ha utbytbart batteri i sin sändare/mottagare . Ladda den över helgen så skall du se att det funkar en stund igen, nästa helg (kanske). Med synckabel borde det funka klockrent för dig. Ett billigare alternativ är som jag tipsade om tidigare, att köpa enkla radiosändare från e-bay. Då får du en typ med utbytbara batterier som du kan köpa på ICA MAXI. Du kan kanske få modellen att ställa upp igen nästa helg trots att det inte funkade så bra, tekniskt sett, denna helgen.
 
Senast ändrad:
Visst kan man byta batteri i sändaren! Det är mottagaren som måste laddas.

1. Prova att ställa in kameran i olika blixtlägen, är inte blixt vald går det ingen signal genom hotshoe'n

2. Ladda batterierna

3. Se till att alla komponenter har kontakt.
 
Visst kan man byta batteri i sändaren! Det är mottagaren som måste laddas.

1. Prova att ställa in kameran i olika blixtlägen, är inte blixt vald går det ingen signal genom hotshoe'n

2. Ladda batterierna

3. Se till att alla komponenter har kontakt.

Tusen-tack för ditt svar! =)
Med blixtläge, menar du TTL, manuell och det? Har testat med olika inställningar där.
I övrigt så slår blixtarna om jag har den inbyggda blixten uppe (och transmittern är borttagen från kameran) Men det är ju inte så kul att köra med den inbyggda blixten precis... som jag skrev tidigare funkar det även med ena synk-kabeln...

Jag har köpt nya batterier till transmittern,
och receivern är nyladdad. Så jag tycker det borde funka...
Men jag krångla med det ytterligare imorgon...puh!

Tycker det är svårt att veta om komponenterna har kontakt då det ju inte finns någon lampa på transmittern...
 
Elinchrom har en stor svaghet genom att inte ha utbytbart batteri i sin sändare/mottagare . Ladda den över helgen så skall du se att det funkar en stund igen, nästa helg (kanske). Med synckabel borde det funka klockrent för dig. Ett billigare alternativ är som jag tipsade om tidigare, att köpa enkla radiosändare från e-bay. Då får du en typ med utbytbara batterier som du kan köpa på ICA MAXI. Du kan kanske få modellen att ställa upp igen nästa helg trots att det inte funkade så bra, tekniskt sett, denna helgen.

:) Tack för ditt svar!
Det går faktiskt att byta batteri i. Den ena är uppladdningsbart och den andra byter man bara batteriet i. Så det är tur det, annars hade det ju varit lite jobbigt som du säger :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.