Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med storleksförändring

Produkter
(logga in för att koppla)

JimSlim

Avslutat medlemskap
Hoppas jag skriver i rätt forumchosan nu!
Jag har ett problem och det är att när jag ska ändra storlek på mina inscannade bilder så blir dom för små för att titta på,.. med andra ord: dom blir minimala.
Max 250 kb är väl gränsen för hur stora bilderna får vara när man ska ladda upp dom. Eller?
Va gör jag för fel? Andra bilder blir bra i storlek.
Vore mkt tacksam för svar "från nån som kan".
/ JimSlim

Välj först storleken på bilden som du ska ha den i (ex. 600x600 pixlar) sen väljer du komprimering..120-140kb brukar räcka bra.

Photoshop hmm

ok, du får ursäkta min okunnighet i fotoshopping, men hur komprimerar jag då?

?
/jimSlim

Kan inte PS..men när jag sparar jpg i PP (Picture Publisher) så frågar den hur mycket jag vill komprimera bilden...då är det bara att välja komprimeringsgrad.

Hej

Förmodar att du använder Photoshop.

Ändra storleken (upplösningen) under menyn "Image" och därefter "Image size", välj att bilden ska samplas om "Resample Image" med bikubisk filtrering. Givetvis ska ration inte ändras (Proportions).

Komprimeringen väljer du när du sparar. Om du sparar bilden som .jpg (allra vanligast för webben) frågar Photoshop vilken kvalitet du vill ha på bilden (komprimeringsgrad). Längst ned i denna sista dialogruta kan du se hur stor bilden blir (lagringsstorleken, antal kbyte).

Tänk på att bara spara en gång med jpeg. Varje gång du öppnar en jpeg och sedan sparar den igen komprimeras bilden och denna försämras gradvis. Skulle bilden blir för stor/liten (lagringsstorleken) är det pga detta bättre att börja om från början med orginalet. Med andra ord........redigera det som ska redigeras innan du sparar till något format som komprimerar bilden.

/Anders

size pixel fixel

Japp, fick tag i en bok om fotoshop 7 idag på bokhandeln och det var mkt jag inte visste. Men jag får tacka, det där med storlek i kbyte stod det faktiskt om när man väljer komprimeringsgrad.
Så det var nyttig information.
Tack en än gång! Och tack till dig också Kim, det verkar bra och enkelt det där picture publisher.
/ / JimSlim

ja, Picture Publisher är ett kanontrevligt bildbehandlingsprogram..man kan göra det mesta i det oxå. ligger i samma prisklass som Elements...men betydligt mer avancerat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar