Annons

Problem med Sony A 580

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria G

Medlem
Hej
Jag har fått problem med min kamera. När jag trycker ner avtryckaren halvvägs fokuserar den precis som den ska men när jag trycker hela vägen blir allt svart och kameran beter sig precis som när jag slår av den. D.v.s. den surrar till litegrann och displayen blir svart. När jag släpper avtryckaren startar kameran om. Problemet är inte konstant, den fungerar emellanåt. Glapp? Jag har prövat med alla batterier och objektiv jag har men det verkar inte göra någon skillnad.
Tips på vad som kan vara fel, någon??

Jag har sökt i forumet men ej hittat något liknande problem så jag vågar mig därför på att starta en ny tråd.

Mvh / maria

Hej
Jag har fått problem med min kamera. När jag trycker ner avtryckaren halvvägs fokuserar den precis som den ska men när jag trycker hela vägen blir allt svart och kameran beter sig precis som när jag slår av den. D.v.s. den surrar till litegrann och displayen blir svart. När jag släpper avtryckaren startar kameran om. Problemet är inte konstant, den fungerar emellanåt. Glapp? Jag har prövat med alla batterier och objektiv jag har men det verkar inte göra någon skillnad.
Tips på vad som kan vara fel, någon??

Jag har sökt i forumet men ej hittat något liknande problem så jag vågar mig därför på att starta en ny tråd.

Mvh / maria

Din kamera har med all sannolikhet gått sönder helt enkelt. Verkar vara ett fel på slutaren.
Jag råkade ut för en liknande sak med en A900.

Precis det här felet var ökänt på äldre Konica-Minolta kameror och kallas för first black frame och fanns även på en del tidiga Sony, men A580 är såpass modern att det inte borde vara samma sak.

Det åtgärdas på garantin. Ta kontakt direkt med Assist Workshop i Linköping som hanterar all garantiservice åt Sony, www.assistworkshop.se

/Mats

Min a500 ger ibland svart elelr väldigt mörk första bild, men den låser sig inte. Händer så sällan att jag inte har undersökt det noggrant, men kan ju va bra att veta att det finns.

Min A580 var inte värd att reparera, skrämmer därför liv i min gamla tråd och ber er ta en titt här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=147218

Mvh / maria

Får jag ställa en fråga som fortsättning på den här tråden med tanke på att jag just lämnat in min A580?

Du lämnade alltså in din kamera för felet, Sony nekade att fixa på garanti pga att de påstår att det var en fuktskada?

Då undrar jag:

-Är det rimligt att det var en fuktskada? Dvs har du haft den ute i regn, tappat den i en hink med vatten eller är det bara det gamla vanliga svepskälet från elektroniktillverkare?

-Är du första ägaren eller har du köpt den i andra hand?

-Hur gammal var kameran?

-Fick du förslag på pris på reparationen eller var det bara "vi befattar oss inte med detta" ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar