Annons

Problem med skärpan vid scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

smurfen

Aktiv medlem
Ytterligare frågor om detta med scanningen...

1. Jag scannar mellan 4000-5000 dpi upplösning och när jag sedan öppnar bilden i photoshop och förstorar den till 100% så känns den suddig.Jag använder autofocus eftersom detta rekommenderas när ICE funktionen är påslagen (Minolta scan elite 5400). Någon som har en teori om vad detta beror på? Eller är det så att bilden ser suddig ut för att den blir så stor i 100% visning?

2. Jag har behållit 3mm ramarna på. Kan det helt enkelt ändå vara det som är felet? Har tidigare blivit varnad för det korta skärpedjupet vid hör upplösning.
Eller är det nåt helt annat jag borde tänka på??

3. En photoshopfråga: hur roterar jag bilden bara lite? Vill bara justera en ytterst lite sned horisont?
 
1) kan det vara så att den optiska upplösningen är lägre än vad antalet pixlar per tum (ppi) i skanningen ger sken av (dvs översampling för att slippa grainaliasing och andra vikningsfenomen)?

2) Jag känner inte till 5400 men föregångaren elite II kan man ställa skärpan manuellt vilket oftast ger något skarpare resultat än låta automatiken sköta det.

3) markera bilden (select all), Edit->Transform->rotate

alternativt om du känner vinkeln du vill rotera (går att räckna ut med trigonometri efter läst av kateterna under info-tabben): Image->rotate->arbitrary
 
Jag har testat att ställa skärpan manuellt, men det lyckades inte alls...

Det där med optisk upplösning... är det därför samma bild i 2 MB jpeg format känns skarpare i samma storlek (men den går ju inte att jämföra ändå eftersom den blir både "vågig" och saknar färger i den storleken)? Eller är jag helt ute och cyklar nu??
 
Jag har sett vissa tester på att 5400 kan ha problem i enstaka fall med autofokus.

Vad har du använt för objektiv, och vilken film, hur ser skärpan ut om du kollar mot ett finkorning papper när du projecerar på duk.

Är negativet/diat så skarpt som du tänker att det är från början. Scannar du i full upplösning och kollar i 100% så motsvarar väl detta mer eller mindre en A2 i 300dpi. Jämförelsevis räcker 5400dpi som ger en slutbild på ung, 7600x5100px till en print i 300 dpi om 25x17tum eller 63.5 x 43 cm.

Rotation
Under pippeten finns även ett annat verktyg att välja, en linjal. Då kan du dra en linje, t.ex. horisontlinje. Sedan går du upp under image->rotate canvas->arbitrary så får du den exakt uppmätta vinkeln.
 
Diorna är mycket skarpa, tagna med Kodak X-color.

I 100% ser jag bara högst 1/4 av bilden på skärmen, så den är stor.

Men frågan är ändå: ska bilden vara knivskarp på skärmen även i 100 %??
 
smurfen skrev:

Men frågan är ändå: ska bilden vara knivskarp på skärmen även i 100 %??

Det tror jag inte.
Kolla in mitt övre testexempel (från föregångaren Minolta Dimage Scan Elite II)
i denna tråd
Den är skannad i 2820ppi och visar icke nerskalat (vad du kallar 100%). Det som sätter gränsen ser ut att vara optiken i scannern samt kameran, inte antalet ppi. Skannar du i maxupplösnig på 5400:an får du nog knappast skarpare resultat om du betraktar de bilderna icke nerskalat, men däremot får du sannolikt skarpare resultat än min exempelbild om du skalar ner bilden till motsvarande 2820ppi (vilket man bl.a. skulle göra om man skulle försöka sig på att göra en rättvis jämförelse dessa skannrar emellen).

Varför inte ladda upp ett utsnitt av en bild skannad i full upplösning här i tråden (max 400x400pixlar och 50kb)?
 
smurfen skrev:
Jag har testat att ställa skärpan manuellt, men det lyckades inte alls...
----------------
Har för mig det är samma mjukvara till 5400 som elite II senaste som jag har.

När du klickar på symbolen för manuell skärpa, väljer du sedan ut ett område i bilden som har god kontrast. Det verkar fungera bäst där negativet/dian är något mörkare än medel och ju kornigare film desto enklare (lite som när man ställer skärpan mha fokusskop i mörkrummet). Därefter får du upp en horizontell stapel som indikerar hur stor den lokala kontrasten (eller entropin) är (hög lokal kontrast indikerar god skärpa. Drag sedan i 'handtaget' intill stapeln tills stapeln står som högst och klicka sedan OK och starta skanningen.
--

Det där med optisk upplösning... är det därför samma bild i 2 MB jpeg format känns skarpare i samma storlek (men den går ju inte att jämföra ändå eftersom den blir både "vågig" och saknar färger i den storleken)? Eller är jag helt ute och cyklar nu??
-------------
??? Förstår tyvärr inte
 
Jag har ställt den manuella skärpan precis så. Möjligt att jag behöver prova på en annan del av bilden, men jag tyckte att jag använde en del med hög kontrast.

Det rekommenderas ju dock att man använder autofocus tillsammans med ICE. Är det någon som har erfarenhet av manuell focus och ICE?

Jag kan ju visserligen testa själv, men eftersom jag inte lärt mej scannern riktigt så litar jag inte på mina egna resultat...
 
Kan min bildskärmsupplösning ha något med "suddigheten" att göra??

Under "Egenskaper för bildskärm" - Allmänt har jag:
DPI-inställning 120 DPI

Nu kanske jag är helt fel ute...
 
smurfen skrev:
Kan min bildskärmsupplösning ha något med "suddigheten" att göra??
Nej det ska den inte.

smurfen skrev:

Men frågan är ändå: ska bilden vara knivskarp på skärmen även i 100 %??
Troligen ska du nog inte förvänta dig det.

Har du möjlighet att klippa ut ett utsnitt (max 400x400pixlar) ur den icke förminskade bilden och lägga upp här i tråden (bifoga fil)? Det är nog enklare att säga något om vi sett ett exempel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.