Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med skärmen på min Canon 600d, HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

lidisthlm

Aktiv medlem
Hejsan!

Så nu har jag äntligen fått min canon 600d. Men jag har några problem som jag undrar om någon trevlig person kunde hjälpa mig med.

1. Kameran vägrar att fokusera på just mig automatisk. Jag blir bara suddigare och suddigare ju längre bort jag går från kameran och den vill inte fokusera. Hur ändrar jag på det?

2. När jag ska försöka ta en bild på mig själv så täcker hela mitt ansikte LCD skärmen. Finns någon möjlighet att zooma ut mig och få med mig från åtmnstonde bröstkorgen och uppåt? Vilka knappar ska man justera för att uppnå det?

P.s jag har läst användarhandboken men kan inte hitta svar på mina frågor :((((!!

Tack i förhand!

jag ska filma mig själv inför ett projekt och behöver kameran att fokusera på mig och hålla fokusen på mig, om ni förstår vad jag menar. Men vill att den även gör det då jag tar bild.

1) Det låter som att du har stängt av autofokus på objektivet.

2) Du kan inte zooma på kameran, det gör du på objektivet. Sen beror det på brännvidd och avståndet mellan dig och kameran hur mycket som kommer med. Vad har du för objektiv?

1) Det låter som att du har stängt av autofokus på objektivet.

2) Du kan inte zooma på kameran, det gör du på objektivet. Sen beror det på brännvidd och avståndet mellan dig och kameran hur mycket som kommer med. Vad har du för objektiv?

kan vara möjligt då jag var lite för snabb med fngrarna när jag fick den haha... Hur sätter jag på den igen? Jag har en 50mm 1,4 objektiv :)

skulle du kunna förklara det där med brännvidd lite mer tydligare för en riktig nybörjare? kan verkligen INGET om kameror :(

Långa armar

Du behöver ha rejält långa arnar ca 1,5 meter om du vill få med mer än huvudet med det objektivet som dessutom inte är något zoomobjektiv! Det låter som du ska lära dig kameran (genom att prova dig fram med hjälp av manualen) samt läsa grundkurs 1.0.0 i fotots nybörjarkurs. Det finns många bra artiklar här på fotosidan men mitt grundtipps är att börja med manualen som ger dig det allra nödvändigaste så att du kan gå vidare sedan med grunderna. Inget ont menat men manualerna brukar vara mycket bra för att förklara kamerans funktioner på det ytliga planet. Själv ägnar jag alltid x antal timmar med att gå igenom manualen och samtidigt göra samma sak på kameran. Och då har jag ändå fotograferat i 35 år med systemkamera och 8 år med digital kamera.

Du behöver ha rejält långa arnar ca 1,5 meter om du vill få med mer än huvudet med det objektivet som dessutom inte är något zoomobjektiv! Det låter som du ska lära dig kameran (genom att prova dig fram med hjälp av manualen) samt läsa grundkurs 1.0.0 i fotots nybörjarkurs. Det finns många bra artiklar här på fotosidan men mitt grundtipps är att börja med manualen som ger dig det allra nödvändigaste så att du kan gå vidare sedan med grunderna. Inget ont menat men manualerna brukar vara mycket bra för att förklara kamerans funktioner på det ytliga planet. Själv ägnar jag alltid x antal timmar med att gå igenom manualen och samtidigt göra samma sak på kameran. Och då har jag ändå fotograferat i 35 år med systemkamera och 8 år med digital kamera.

med andra ord så var jag totalt ute och cyklade när jag köpte det här objektivet. :(
hade 50mm 1,8an varit mycket bättre tror du?

jag hade tänkt att ta bilder på mig själv med hjälp av timern. Tänkte ställa den på 10sec så hinner jag.

Kan det vara något annat jag kan ha tryckt på än AF? För att jag kan fortfarande inte få igång den så den fokuserar på mig? Vet du någon butik som kan tänkas hjälpa mig med detta om jag tar med mig min kamera dit? (bor i sthlm och kameran är köpt från ellos.se)

Det är ett fantastiskt objektiv. Dock har den en fast brännvidd vilket gör att du inte kan zooma med den.

50mm 1.8 är inte bättre, snarare mer begränsad i dåligt ljus och i kreativt syfte.

Det du kan göra är att ställa något, exempelvis en stol framför kameran där du tänkt stå och bli fotograferad. Denna stol fokuserar du på och stänger sedan av autofokusen. Nu sätter du på timern och ställer dig exakt där stolen står. Då bör du kunna få en okej fokusering.

. Bäst är ju om du har en vän som kan ta bilden dock.

Om du ska filma (alltså rörlig video) finns ingen AF under filmning. Någon måste vara "focus puller" och justera efterhand, men det är inte så optimalt ändå, utan en massa tillbehör som kostar mer än kameran, innan man handlat färdigt.

Vid bildtagning fokuserar kameran när du trycker av. Använder du timern i kameran (10 s) blir det när du trycker ner knappen, inte när bilden tas. Du kan köpa en RC-6, infraröd fjärrkontroll, så att du kan trycka av när du står framför kameran. Står du då där den aktiva AF-punkten är kommer kameran att fokusera när du trycker på fjärren. Tänker du röra dig i sidled måste du ha alla fokuspunkter aktiva, men då ökar risken att kameran ser nåt annat kul att fokusera på kraftigt. Fokus kan hamna på en stolpe i bakgrunden istället för på dig. Klä på dig något som ger bra kontrast, alltså inte kläder i samma färg som bakgrunden, så kan det lyckas.

Brännvidd är en optisk egenskap hos objektiv. Ju längre brännvidd du har desto mindre får du med på bilden. Objektiv med lång brännvidd fungerar som en kikare. Ditt EF 50 mm f/1,4 USM har alltså 50 mm brännvidd. Det är som sagt en lagom brännvidd för att ta bilder av bara huvudet på folk på 1,5 meters avstånd (2 meter om du håller kameran horisontellt). Ska du ta bilder på vuxna personer i helfigur är ett avstånd på 4-6 meter aktuellt.

EF 50 mm f/1,4 USM är också ett objektiv med fast brännvidd. Du kan alltså inte ändra förstoringsgraden på något sätt. Enda möjligheten att få med mer är att traska längre bort från motivet. Det objektiv du köpt är mycket bra, men lite begränsande om det är det enda man har till en 600D.

Det finns objektiv som ger dig bredare bildvinklar, så att du får med mer från samma avstånd till motivet. Några exempel på sådana objektiv (från Canon) är EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS (ett vanligt paketobjektiv), EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM (vanligt paketobjektiv till dyare kamerahus) och EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM (rejäl vidvinkel). Notera att alla dessa objektiv har inställbar brännvidd, mellan exempelvis 15 och 85 mm. Ju lägre det minsta värdet är, desto mer får du med från samma avstånd. Men allt blir förstås också mindre i bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar