Annons

Problem med Sigma 300mm f/4 APO HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

Ängshök

Ny medlem
Köpte ett begagnat Sigma 300mm f/4 APO HSM för Canon AF för någon vecka sedan, och det kom idag. Jag plåtar med en Canon EOS 350D och objektivet funkade utmärkt när jag tog några testskott inomhus. Men när jag försökte med objektivet utomhus dök meddelandet Error 99 upp på displayen och inget kort togs. Läste i manualen att det skulle bero på att objektivet inte skulle vara kompatibelt med kameran eller att det var något problem med batteriet (man skulle ta ut batteriet och testa igen, funkade inte). Men då undrar man varför kort kan tas i dåligt ljus, medan det i bra ljusförhållanden bara kommer upp ett error-meddelande på displayen. Har under dagen snackat med ett flertal supporter, men har inte fått någon klarhet i frågan. De har inte vetat var problemet kan ligga och någon har föreslagit att man ska skicka in det för kontroll. Vad kan problemet med objektivet egentligen vara? Jag tror inte på kompatibilitetsproblemet, då jag känner åtminstone en som har samma kamera och objektiv, och det har fungerat utan problem. Säljaren som hade en Canon EOS 5D påstod att han utan problem också hade fotat med objektivet. Felet kan inte heller ligga i min enskilda kamera eftersom jag var nere på en fotohandel och testade med en annan 350D. Någon som vet? Någon som kan hjälpa?
 
om det finns möjlighet skulle jag ta tillbaka objektivet till säljaren och be om att få testa det igen på hans/hennes kamera för att kunna börja felsöka var felet kan tänkas ligga

förhoppningsvis kommer tråden fyllas på av mer kunniga personer
 
Du får nog allt börja tro på kompatibilitetsproblem vare sig du vill eller inte.

Att du får "ok" i bra ljus medan du får "Err_99" i dåligt ljus beror egentligen på att du får Err_99 varje gång din kamera försöker blända ner.

Så testa, ställ in största bländare med tidsautomatik. Gå ut och plåta på.

Sätt objektivet på vilken analog EOS så kan du se också att det fungerar perfekt då.

Jag är drabbad av samma sak. Köpte nämnligen Sigma 50 2.8 Macro EX som lider av samma sak. Sugigt. I Linköping fixar dem den för 1000 kr. Om du har garanti kan du lämna den in på Sigmas auktoriserade reparatör så gör de det kostnadsfritt.

Förresten, sök på forumet, det finns drös med inlägg om det.
 
Error 99 dyker upp vid bra ljus och inget annat, om jag skrivit fel tidigare. Och okej, kompatibilitetsproblem kan det mycket väl vara. Verkar bara lite spoky tycker jag, annat objektiv av samma modell funkar, men inte detta...
 
Jag menade naturligtvis så fast jag rörde ihop det i mitt inlägg.

Vid bra ljus är programautomatiken sådan att den försöker blända ner. När kameran försöker blända ner med inkompatibel glugg så får du Err_99.

Vid dåligt ljus, försöker inte kameran blända ner (ja eftersom ljuset är dåligt) och lämnar högsta bländare. Då går det att ta bilden.

Så. Alltså, du får EXAKT samma problem som jag. Vad jag gör då är ställer ner känsligheten och väljer största bländare 2.8 och kan ta bilder. Men i mitt fall är det ganska trist då man bara kan använda en enda bländare.

Jag bör tillägga att mitt objektiv är i princip NYTT. Så någon rengöring av kontakter på den är knappast aktuell.
 
Testade att ta några kort med f.4 o det funkar utmärkt. Men att bara ha en bländare känns tråkigt och funkar inte när man ska plåta i bra ljus.
 
Hej,

Exakt samma hade jag med två Sigma objektiv som jag köpte begagnade förra sommaren, man kunde ta lite bilder men när det vart för ljust så vart det Err 99 i min 350d.

Det du behöver göra är att få mjukvaran uppgraderad i den, efter jag fick mina uppgraderade har dom fungerat helt klanderfritt.

Kommer tyvärr inte exakt ihåg vad dom hette där jag servade dom men dom var officell Sigma reparatörer så du hittar dom säkerligen via Sigmas hemsida.

Mvh,
Daniel

Ängshök skrev:
Men när jag försökte med objektivet utomhus dök meddelandet Error 99 upp på displayen och inget kort togs.
 
Re: Re: Problem med Sigma 300mm f/4 APO HSM

MrD skrev:
Hej,

Exakt samma hade jag med två Sigma objektiv som jag köpte begagnade förra sommaren, man kunde ta lite bilder men när det vart för ljust så vart det Err 99 i min 350d.

Det du behöver göra är att få mjukvaran uppgraderad i den, efter jag fick mina uppgraderade har dom fungerat helt klanderfritt.

Kommer tyvärr inte exakt ihåg vad dom hette där jag servade dom men dom var officell Sigma reparatörer så du hittar dom säkerligen via Sigmas hemsida.

Mvh,
Daniel

Ängshök skrev:
Men när jag försökte med objektivet utomhus dök meddelandet Error 99 upp på displayen och inget kort togs.

Ja det kan vara det om det är en gammal glugg. Då går det bara att foto på största bländare. Zeiger Teknik kan hjälpa dig om det är det felet. Ring dom.

Jan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.