Annons

Problem med SB-400 trådlöst

Produkter
(logga in för att koppla)

Atrox74

Aktiv medlem
När jag använder blixtarna trådlöst via Phottix Strato så fungerar inte SB-400:an, dock inga problem med SB-700:an. Har även provar flytta blixtarna mellan recievrarna med samma resultat.
Den blixtrar inte via testknappen på recievern heller, dock monterad på kameran fungerar den så den är inte paj.

Har även Elinchrome skyport men har inte något batteri i transmittern så jag kan inte prova med den just nu heller....

Tips någon?

//Fredrik
 
SB 400, är en på många sätt suverän liten blixt.
Men den har inte några inställnings val, på gott och i ditt fall till nackdel.
Du måste ha dina externa blixtar i manuellt läge om det ska funka SB 400 arbetar endast i TTL läge, Strato endast i manuellt läge.
 
SB 400, är en på många sätt suverän liten blixt.
Men den har inte några inställnings val, på gott och i ditt fall till nackdel.
Du måste ha dina externa blixtar i manuellt läge om det ska funka SB 400 arbetar endast i TTL läge, Strato endast i manuellt läge.

Tack för svaret! Misstänkte det, men fick inte in i huvudet varför det inte skulle fungera rent tekniskt..
Kan samma fenomen uppstå med vissa studioblixar också?

Mvh
Fredrik
 
Tack för svaret! Misstänkte det, men fick inte in i huvudet varför det inte skulle fungera rent tekniskt..
Kan samma fenomen uppstå med vissa studioblixar också?

Mvh
Fredrik
Tekniskt är jag inte så bra på. Men vad som sker är att en radiosignal från sändaren på Strato kortsluter kretsen på den externa så att den utlöser. Ingen annan information förmedlas. När blixten utlöser på kameran, eller via en avancerad TTL radio ,så förmedlas även information om ljusmängd, ljusvinkel och annat för att exponering ska bli perfekt.
Elinchrome skyport har en liknande funktion, men avsedd för Elinchrome studioblixt, som har inbyggd mottagare.
Dvs inställningen av blixtstyrka sker manuellt.
Det går att utlösa studioblixt med Strato, via kabel med "telefonplugg".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.