Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Samsung 50-200

Produkter
(logga in för att koppla)

PederD

Aktiv medlem
Jag har införskaffat Samsungs 50-200/4-5,6 men dök på ett problem igår. När jag monterade objektivet vägrade AF-motorn att koppla, så motorn inne i kameran snurrade bara fram och tillbaka.

Självklart testade jag montera tillbaka objektivet jag använde innan, och det fungerade utan problem.

Monterade tillbaka 50-200:an och fick i igång AF:en efter ett tag genom att fokusera manuellt samtidigt som AF-motorn snurrade.

Är det någon annan som har haft liknande problem?

/Peder
 
Skulle kunna vara fel på objektivet...
Har aldrig haft det problemet med mina objektiv, men då är i princip alla Pentax original.

Har du möjlighet att testa en annan kamera och/eller annat objektiv av samma typ?
 
kan skilja det något på innehållet i objetiven?
den yttre visuella skillnaden är bara lite annan text och typsnitt på texten.
inget krångel med min penta än iaf..
*pepparpeppar*
 
Liknande har hänt mig någon enstaka gång även med Pentaxobjektiv. Beror oftast på att man inte vridit till objektivet riktigt eller för mycket. De få gånger det inträffat har jag bara tagit loss objektivet och satt tillbaka det igen så har det funkat perfekt.
 
quarc skrev:
Liknande har hänt mig någon enstaka gång även med Pentaxobjektiv. Beror oftast på att man inte vridit till objektivet riktigt eller för mycket. De få gånger det inträffat har jag bara tagit loss objektivet och satt tillbaka det igen så har det funkat perfekt.

Tack, det är samma sak här. Vrider jag tillbaka objektivet en aning så funkar AF ok.
En annan sak jag märkt är att när jag fokuserar manuellt låter det som det ligger sand i objektivet.
Någon som känner igen detta?

/Peder
 
Står kameran på MF ska det inte höras nåt.
Står kameran på AF har du trassel med objektivet, eftersom det ska gå att fokusera med ringen på det objektivet även om kameran står på AF, motorn ska alltså inte vridas runt. Är motorn inkopplad går det trögt och det låter från motorn.
 
PederD skrev:
Tack, det är samma sak här. Vrider jag tillbaka objektivet en aning så funkar AF ok.
En annan sak jag märkt är att när jag fokuserar manuellt låter det som det ligger sand i objektivet.
Någon som känner igen detta?

/Peder
Mitt Samsung objektiv låter också som det är grus i maskineriet när jag fokuserar manuellt. Det kanske är normalt ...Det funkar dock perfekt!

// hlsn Johan
 
Mitt 50-200 låter också lite (vet inte om jag vill kalla det grus dock) men det fungerar alldeles utmärkt.

Det är en viss skillnad på gamla klassiska manuella objektiv och dagens konsumentzoomar...
 
Jag tror vi nu kan dra slutsatsen att Pentax nya objektiv låter/känns lite sandiga när man fokuserar manuellt men de fungerar perfekt. ;)
 
jo, fast det är bara 50-200an, FA50/1,4an är tyst vid manuell fokus.. fast det är å andra sidan inte en ny glugg heller..
 
acrylamid skrev:
...Jag tror vi nu kan dra slutsatsen att Pentax nya objektiv låter/känns lite sandiga när man fokuserar manuellt...

Antagligen är det motorn som gör ljudet. Skulle vara intressant att veta varför det låter som det gör om "våra" pepparkvarnar.
 
QuickShift focus är den mekanism som gör att man med DA, DA Limited och D FA objektiv kan fokusera manuellt med fokusringen trots att kameran står i läge autofokus.

När kameran är i läge autofokus så är "autofokuspinnen inkopplad i objektivet. På tidigare autofokusobjektiv så gick det ej att fokusera manuellt med AF pinnen inkopplad, därför att när du rör fokusringen så rör du också pinnen och därmed autofokusmotorn. Så att röra fokusringen när kameran var satt på autofokus var liktydigt med att förstöra AF motorn i kamerahuset.

QuickShift löser alltså denna problematik.

Hälsar
R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.