Annons

problem med ritplatta i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Deo

Avslutat medlemskap
God dag

Tänkte söka hjälp för följande symptom.

Jag införskaffade en Wacom Volito 2 ritbräda. Detta är en budgetvariant av ritbräda, men den ska ändå ha de mest vitala funktionerna. När jag använder min platta har jag två problem.

1) Jag har mycket svårt att reglera trycket på pennan. Den är i princip lika digital som musen. Bara när jag riktigt anstränger mig kan jag få till någon mellanvariant i trycket, men då bara under en kort bit på bilden.
Har laborerat med parametrar som ”hårdhet” och ”flöde” samt ”tryck”, och det ger en viss skillnad. Men även i det bästa fallet är plattan alldeles för känslig.

2) Ibland när jag ska börja rita med pennan uppstår ett ”lagg” precis i början av ”målarrörelsen”. Markören hämtar snabbt upp pennspetsen, men man vet aldrig vad man gör med pennan de första tiondelarna av en sekund i rörelsen. Detta problem ter sig värre när jag har Paintbrush effekten påkopplad.

Hoppas någon har någon ide för o lösa dessa problem. Underst i meddelandet lämnar jag lite övrig fakta om systemet som kan hjälpa problemlösningen.

Tack på förhand
Dan Olsson

Wacom Volito 2
Photoshop CS
P4 2.8 Ghz
1 Gb mine
Win XP SP2

Ooo, man tackar. Jag hittade tidigare in till någon special-volito-sida hos Wacom och tyckte då att jag tog den senaste drivaren till min platta. Fast min förra drivare var någon engelsk historia.
Tack vare länken jag fick hittade jag en drivrutin på svenska som var någon version högre. Med denna installerad har jag i alla fall löst det första problemet. Tycker nog att problem två har försvunnit också. Vad mycket roligare det blev nu :)

Tusen tack för det Tobias

Med vänliga hälsningar Dan Olsson

ibland behöver man inte bara uppdatera utan även installera drivisarna flera gånger till wacomplatterna för att de ska funka helt ut.
har ingen aning om varför det är så och har inte fått några svar när jag frågat försäljare och wacomexperter. bara att det blev vanligt när wacom slutade med att ha en enda drivis till alla brädor och gjorde egna drivisar till varje bräda.

tänk särskilt på detta om du skaffar en ny wacombräda längre fram. uppträder det konstigheter, installera om några gånger till så funkar det bättre.

Det kan nog också vara en bidragande orsak. Det nya programmet lägger en ikon i taskbaren, det gjorde inte det ”gamla”. Den gamla drivaren kanske inte bara var buggig, den kanske inte funkade alls?

Jaja, tack för all hjälp. Nu funkar plattan

Med vänliga hälsningar Dan Olsson

.Jag har en Volito med både penna och mus.

I kontrollpanelen finns en ikon som heter "Tablet properties" där man kan ställa om både penna och mus till antingen "Mouse mode" eller "Pen mode".

Dessa olika inställningar ger olika "resultat".

Kolla om du har den möjligheten också på din Volito 2.

Lasse H skrev:
Kolla om du har den möjligheten också på din Volito 2.
om det är en ny volito så är den gissningsvis oxå levererad med en ny drivis, och till den finns inte inga musinställningar.
en klar försämring, tycker jag, att inte längre sälja voliton med mus.

Min Volito såldes utan mus. Men det finns ändå en möjlighet att ställa pennan i ”mouse mode”. Detta verkar överföra min musinställningar till pennan, vilket gör den helt oanvändbar, eftersom pennan då blir alldeles för rörelsekänslig med acceleration och allt.

Börjar för övrigt att bli ganska kompis med plattan nu.

Tack för all hjälp

Vänliga hälsningar Dan Olsson

Deo skrev:
Min Volito såldes utan mus. Men det finns ändå en möjlighet att ställa pennan i ”mouse mode”. Detta verkar överföra min musinställningar till pennan, vilket gör den helt oanvändbar, eftersom pennan då blir alldeles för rörelsekänslig med acceleration och allt.

Och själv kör jag alltid pennan i mouse mode.

Mmmm.. Christel..

Frågan är var man ska stoppa pennan, när man slängt ut musen..

/Jeppe - som fortfarsnde skrattar över artikelrubriken.

Ps. Ja jag har skum humor ;)
Det blir nog en Wacom Graphire 3.

Estethia skrev:
oj. det klarar inte jag. jag kör alltid penmode så jag vet var jag har pennan.

Hmm, jag vill att markören blir kvar där den är när jag lyfter upp pennan från ritbordet och att den stannar kvar där även om jag sätter ner pennan på en annan punkt.

Därför kör jag mouse mode med både penna och mus.

jag förstår det. :eek:)
själv gillar jag tanken att man jobbar med papper och penna och vill att brädan ska vara papperet och alltså ska pennan hamna på samma punkt på skärmen som där jag sätter pennan på brädan.
nåt jag gillade redan från början när jag skaffade min första bräda för en massa år sen.

En intressant grej kanske lite utanför ämnet.

Före jul var jag på vägverket och skrev på mitt körkortsunderlag.

Till min förvåning såg jag att de använder Wacomplattor fast med "vanlig" kulspetspenna (såg det ut som i alla fall).

De hade skurit upp en ruta i den genomskinliga plasten på ritplattan och lagt ett vanligt vitt papper under så fick man skriva sin namntecknig med en "vanlig" kulspetspenna och så såg man namnteckningen direkt på deras dataskärm.

Pennan fungerade som en vanlig penna d v s man skrev på papperet.
Och motståndet mellan papper och penna känns som på riktigt och inte plastigt som ritplattan.
Hur intressant vore inte det att kunna rita på ett papper och få både ett original på papper och en digital kopia direkt på hårddisken.

Undrar hur detta funkar egentligen?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto