Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med raw konvertering i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Julo

Ny medlem
Hej,

Hoppas på att någon kan hjälpa mig. Jag har en D200 och använder PSCs, jobbar på Mac och plåtar Raw.
Tidigare använde jag D70 och när jag öppnade Raw filerna fick jag upp ett stort fönster där jag kunde göra en massa inställningar. Men när jag bytte till D200 får jag bara upp ett litet fönster där man inte kan välja mer än exponeringskompesation och vitbalans. Mest irriterande är att alla bilder öppnas i 8 och inte i 16.

Nån som vet vad göra?

Julia

Julo skrev:
Men när jag bytte till D200 får jag bara upp ett litet fönster där man inte kan välja mer än exponeringskompesation och vitbalans.

Du har gjort misstaget att installera ett program från Nikon. Nikon har nämligen ovanan att installera en plug-in i Photoshop som tar hand om alla NEF-filer. Denna plug-in är mycket begränsad. Gå in i mappen Plug-in och sök efter något som heter Nikon. Släng denna och starta om Photoshop.

Kolla sedan att du använder Camera Raw 3.3, eftersom den första versionen som stöder filerna från D200.

Stefan

Dykhjelm skrev:
Tror faktiskt att du måste ha PS CS2 för att det skall fungera. Har samma problem själv.

Jag missade att du hade Photoshop CS. Som jag skrev krävs det Camera Raw 3.3 för att du ska kunna konvertera bilderna. En lösning för att konvertera bilder med Photoshop CS är att använda DNG Converter 3.3 och sedan öppna dem med Camera Raw och då behöver du den version som heter 2.4.

Stefan

Har laddat ner DNG och Camera Raw 2.4.
Men DNG klarar inte mina D200 NEF-filer, men D50 NEF-filer fungerar.
Är inte DNG uppdaterad för D200?

Dykhjelm skrev:
Har laddat ner DNG och Camera Raw 2.4.
Men DNG klarar inte mina D200 NEF-filer, men D50 NEF-filer fungerar.
Är inte DNG uppdaterad för D200?

Det är lite rörigt. Du måste ha DNG Converter 3.3 och sedan Camera raw 2.4, då ska det fungera. Det är inte något jag testat, men Adobe säger att det ska gå.

Stefan

jimh skrev:
Här är en till som har problem med samma sak. Kan det vara så illa att det nu är skillnad på DNG och DNG och att man måste ha rätt version av Camera Raw till sin kamera även om man kör DNG?

Enligt Adobe ska det fungera om man använder Camera Raw 2.4 till alla DNG-konverterade filer, oavsett vilken version av DNG Converter som använts. Jag har testat med 5D-filer och det fungerar, men inte med D200.

Stefan

Det är lite rörigt. Du måste ha DNG Converter 3.3 och sedan Camera raw 2.4, då ska det fungera. Det är inte något jag testat, men Adobe säger att det ska gå.

Adobe har rätt. Tack Stefan.
Men nu sk--r jag i detta och åker till Peking (i morgon) och kollar priser på minneskort (samt plåtar K-muren med min D200). Jag vet att dom försöker lura mig, men jag har dom kort jag behöver, så kolla skall jag, och rapportera på Fotosidan.

Nu har jag oxå problem med min Mac.. jag har laddat ner DNG och Camera Raw, på min PC fungerar det men på Macen ser jag små bilder i DNG Convertern men går inte att öppna.. någon som vet??

För mig fungerar det perfekt med D200's NEF-ar sedan jag installerade DNG-Converter 3.3 och uppgraderade min Camera Raw till 2.4.

Jag konverterar NEF-arna i DNG-converter och efter detta är det inga problem att förhandsvisa DNG-filerna i Filläsaren och framkalla dem i Camera Raw.

Jag kör Mac OS 10.4.

Malla skrev:
Nu har jag oxå problem med min Mac.. jag har laddat ner DNG och Camera Raw, på min PC fungerar det men på Macen ser jag små bilder i DNG Convertern men går inte att öppna.. någon som vet??

Kolla att du verkligen har kombinationen Photoshop CS, Camera Raw 2.4 och DNG Converter 3.3. Då fungerar det, tror jag. Det har gjort det med andra kameror åtminstone.

Stefan

Nu fick jag äntligen ordning på det.. kanske fel ver av nåt? Jag laddade ner allt på nytt och gjorde om det från början..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar