Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Raw format på A1:an.Varför????

Produkter
(logga in för att koppla)

johanhagberg.com

Avslutat medlemskap
Hej!
Har lånat en A1:a av en kompis.
Tog bilderna i RAW:format.
På en microdrive 1gb-kort.
När jag ladda över bilderna gick de ej att se dom.
Okänt filformat söger photoshop.Använder 7.0.Detta var på en Mac.Skall prova på Pc oxå.
Varför?? ´Måste man ha ett konverteringsprogram ala Minolta eller???

Personen jag lånat kameran av är på semester,så någon programvara kommer jag inte åt.
Kan man ladda ner den någonstans,eller finns de andra program.

Tacksam på svar.

Johan

Har för mig att PS 7 inte klarar av RAW? Eller så kommer jag ihåg helt fel... Det finns dock flera andra programvaror man kan använda. Jag kör med Capture One och Photoshop CS fast dom kan man ju inte direkt ladda ned (annat än på DC++). Du kan ju iofs ladda ned 30 days trial av CS gratis.

H

HAr för mig att det finns en plugin till PS7 att ladda hem from Adobe som gör att man får stöd för RAW format, den ska dock tydligen vara ganska begränsad så om det är kris kör på trial versionen av CS istället.

Ja, om du inte har rawtillägget till PS (för just Minolta) så använder man programmet Dimage Viewer för att läsa, redigera o konvertera Rawfiler. Det följer med kameran. Ett tips är att gratisprogrammet "Graphic Converter" också kan läsa minoltas rawfiler (åtminstone D7 och A1). Graphic Converter kan också vända bilder förlustfritt. Tar adressen ur huvudet

www.lemkesoft.de

/kg som inte ofta kör rått

Hej,

Det finns ett utmärkt program som heter MRWFormat, funkar både som program och som plug-in till PS. Finns även som gratis program, med viss begränsning men det kan vara värt att testa ändå. Här är länken till Dalibors hemsida:
http://www.dalibor.cz/minolta/plugin.htm

Hälsn
Choke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar