Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med RAW - 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

upplagan

Medlem
Hej.
Jag har en EOS 350D och har ställt in i kameran att spara med både RAW och jpeg. Men när jag lagt filerna till datorn så är det två lika dana jpeg filer, lika stora bara en ändring i namnet som är (50) t.ex. Mina vanliga rawfiler heter *.CR2 tror jag. Borde det inte bli en *.jpeg och en *.cr2 av varje foto då? Är det fel på min kamera? Tacksam för svar. /Christian
 
Jag får två filer med identiska namn. RAW filen har dock annan ikon (CR2).
Ett tips är att välja att sortera ikoner efter filtyp, då får du RAW för sig och JPG för sig.
 
upplagan skrev:
Hej.
Jag har en EOS 350D och har ställt in i kameran att spara med både RAW och jpeg. Men när jag lagt filerna till datorn så är det två lika dana jpeg filer, lika stora bara en ändring i namnet som är (50) t.ex. Mina vanliga rawfiler heter *.CR2 tror jag. Borde det inte bli en *.jpeg och en *.cr2 av varje foto då? Är det fel på min kamera? Tacksam för svar. /Christian

Men att det blir två st jpeg-bilder tyder på att någon inställning i kameran är fel, att filerna dessutom är lika stora förstärker bara misstanken. Vad menar du förresten med "bara en ändring i namnet som är (50)"? Du skall få en .cr2-fil och en .jpg-fil av barje bild och .cr2-filen skall vara betydligt större än .jpg-filen.
 
Vad laddar du bilderna med för program. Sker det möjligtvis en konvertering av raw filen för dig när den tankas över till datorn.

Vad jag skulle göra är att be någon kompis som har antingen en Canon SLR som kan fota raw eller köpa låna en CF card reader från Claes Olsson eller Kjell 0 Company typ och köra bilderna från ett annat media.

Kvarstår felet bör det ju sitta i kameran och då skulle jag kontakta den du köpte den ifrån eller ladda hem en firmware uppgradering.

/Lycka till
 
Tack för hjälpen.
Jag ändrade i kameran från PTP/Utskrift till datoransl. och sen använde jag canons program att ta över filerna och då hade jag en cr2-fil och en jpeg-fil av varje så de e nog nån konventering som sker från cr2 till jpeg när jag la över filerna innan. /Christian
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.