Annons

Problem med "rattar" på 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

antonlindstrom

Aktiv medlem
Hej.

Har idag fått ett konstigt problem med min kamera, var på utflykt och fotograferade en del, sen mitt i allt slutade "ratten" som jag t.ex. ställer bländarvärdet med i Av-läge att fungera. Fungerade felfritt i några timmar, sedan blev det noll respons.

Har även ett batterigrepp, ratten på det reagerar inte kameran på heller, ratten fungerar inte heller för att bläddra bland tagna bilder som den brukar.

Förstår inte vad som har hänt, jag tror inte jag kommit åt någon konstig inställning, men är det möjligt att stänga av "rattarna"? Sannolikheten för att både ratten på kameran och greppet skulle lägga av precis samtidigt känns ju inte så stor.

Någon som varit med om liknande saker eller har något tips på vad man kan göra? Annars åker kameran in på verkstad.

Tack på förhand, Mvh.

Jag har inte en aning. men jag skulle prova med att ta bort batterigreppet, starta om kameran och se vad som händer. Om inte det hjälper skulle jag prova att ta ur och sätt i batteriet. Om inte det hjälper skulle jag prova med "fabriksåterställning".

EDIT: jag skulle nog först av allt prova att ta bort och sätta tillbaka objektivet.

Petter ...

Har också en 550D som dock funkar helt OK. Men, finns det inte nånstans i menyn där man kan återställa allt? Jo, i menyn, sista med verktyget där finns det. Prova. Nackdelen, du måste antagligen ställa om klockan igen men det är väl ett mindre problem.

Tack för svaren.

Glömde skriva vad jag testat hitintills..

Ta bort objektiv och putsa kontakter, ta bort greppet, annat batteri, annat objektiv, kollat igenom menyer inkl. "C-Fn" menyer.

Kameran fungerar precis som den ska, i P-läge ändras bländare, tid och iso som det ska. Allt fungerar utom rattarna vilket gör mig konfunderad. Hade det varit hårdvarufel känns det som att antingen grepp-ratten eller vanliga ratten skulle fungerat, eller att kameran skulle lagt av helt. Objektivfel borde ju lösas genom putsning och byta av objektiv, dessutom borde tiden gå att ändra i Tv-läge och bläddra bland bilder borde också fungera. Mjukvarufel vet jag inte, men känns inte så sannolikt så problemet gör mig mest förbryllad.

Har dock garanti kvar, så får skicka in den om det inte löser sig i helgen. Känns ju klantigt att skicka in den utan att höra med fotosidans experter först!

Som sagt, tack för svar och hoppas att någon vet en lösning!

EDIT: Har även testat fullständig återställning av "Alla inställningar" och "Alla C-Fn".

Hej! Jag vet inte om det går att installera om kamerans firmware om man redan har senaste, eller om det överhuvudtaget kan hjälpa, men det kanske kan vara något att testa om inget annat funkar??

Mvh, Toni

Hej! Jag vet inte om det går att installera om kamerans firmware om man redan har senaste, eller om det överhuvudtaget kan hjälpa, men det kanske kan vara något att testa om inget annat funkar??

Mvh, Toni

Detta ska jag testa när jag kommer hem ikväll, har dock det senaste och vet inte hur man flashar om kameran? Behålls garanti om man flashar själv och inte via "updater"?

Jag har 1.0.9, så tror att du kan uppdatera.. Kolla på Canons hemsida!

Mvh.

Man flashar på samma sätt oavsett version av firmware. De tgår att lägga på en äldre om man vill, enligt vad jag läst i en annan tråd.

Eftersom de tillhandahåller firmware för självinstallation så borde det inte påverka garantin, tycker jag.

Petter ...

Har testat att flasha om FW nu också, utan framgång med rattarna.

Då återstår en sväng till verkstaden. Vad rekommenderar ni, att gå med grejerna till Rajala där de är inköpta, eller själv ta den till Canon verkstad (finns väl i malmö om jag inte minns fel?) alt. be verkstaden skicka fraktsedlar så jag skickar in den själv? Hur som helst är det ett garantiärende änsålänge tror jag, vad skulle ni säga?

Mvh, och tack för alla svar.

Det vanligaste problemet är att ratten på batterigreppet hamnar i ett läge som blockerar den på kameran. Om batterigreppets ratt fastnar i ett mellanläge händer detta.
Om du inte tagit bort greppet än, så prova det först, i alla fall.

Det vanligaste problemet är att ratten på batterigreppet hamnar i ett läge som blockerar den på kameran. Om batterigreppets ratt fastnar i ett mellanläge händer detta.
Om du inte tagit bort greppet än, så prova det först, i alla fall.

Det har jag testat utan en skymt av reaktion från kamerans sida när man rattar.

Två veckor tar det, preliminärt uthämtningsdatum 9e Juni etc. Så lät det när man skickade iväg åbäket.

Idag när man ringer efter snart en månad får man som svar "Vi har mycket att göra, och bara en tekniker i sommar, ha inga större förhoppningar innan torsdag nästa vecka".. Detta är efter jag ringde och hörde hur det gick förra veckan, och fick den "framflyttad i kön".

Riktigt tråkigt att de säger ett datum som inte stämmer, och sedan inte kan tillkännage att det kommer ta en evighet så man kan skicka allt någon annan stans.

På deras hemsida läser man "Vi lägger vikt på att regelbunden översyn och reparation inte ska påverka Din vardag. Du ska kunna koncentrera Dig på att fotografera/filma." vilket är i det närmaste skrattretande när man sitter här helt utan grejer.

Någon som vet hur lång tid de får ta på sig? Hur länge ska man acceptera att vänta innan man begär att få allt skickat hem igen för att skicka vidare till RCC eller något annat?

Av allt jag läst att döma ska Intervision vara seriösa och bra på alla sätt, men mig gör de inget vidare intryck på för tillfället.

Har haft skiftande erfarenhet av Intervision, en gång strul men sista gången snabbt färdigt med en Canon-zoom. Detta var i Solna, vet ej hur det är i övriga landet. Kanske ringa tröst för din del, men vet av erfarenhet att verkstäder (bilar, kameror) har olika servicegrad. Prova och hör med dom igen, kanske lite vänlighet i tonen kan hjälpa???

Har haft skiftande erfarenhet av Intervision, en gång strul men sista gången snabbt färdigt med en Canon-zoom. Detta var i Solna, vet ej hur det är i övriga landet. Kanske ringa tröst för din del, men vet av erfarenhet att verkstäder (bilar, kameror) har olika servicegrad. Prova och hör med dom igen, kanske lite vänlighet i tonen kan hjälpa???

Okej. Ja jag har inte varit otrevlig när jag pratat med dem, även om det har varit lockande.. De som svarar i telefon är det ingen idé att skälla på ändå. Avreagerar mig på internet istället ;)

Jag kan förstå att de har mycket att göra, men att bara ha en(?) tekniker och inte ha möjlighet att fixa fler verkar urbota dumt. Samtidigt hade jag uppskattat om de hade hört av sig, eller nämnt första gången jag hörde av mig att det kommer ta en månad, inte två veckor som det var sagt. Isåfall hade jag begärt ut kameran och skickat till RCC eller Solna.

När man får till svar att ens ärende flyttas fram i kön första gången, och sedan tar längre tid än vad det var sagt till efter det, då börjar man undra.

Som sagt, är ganska förvånad, har lät mycket gott om Intervision i Malmö.. Annars är man ju van vid att det tar 7 år och åtta evigheter, därför frågade jag speciellt och fick den 9e som preliminär uthämtning.

Nåväl, är glad att någon orkade läsa mitt gnäll, även om det är svårt att göra något åt situationen!

Gnäll eller inte, servicen ska väl fungera ändå. Hoppas du får tillbaka ditt handtag så fort som möjligt, sommaren är ju tyvärr rätt kort...

ANNONS