Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med radiosändare

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
Fick min billiga radiosändare för hot-shoe blixtar från Kaffebrus idag. Blev glad. Blev dock mindre glad efter att ha försökt få den att fungera.

Jag lyckas få både sändaren och mottagaren att indikera med en liten lampa att dom fungerar, men jag lyckas inte trigga själva blixten. Någon som har några heta tips på hur jag kan gå tillväga? Tacksam för all hjälp!!!

Jag kör med en D200 och en Sigma EF 500 DG Super.

/Maria

Tänker du på "normal slave flash" och "designated slave flash" (fick ingen manual på svenska trots att den är köpt hos Expert ...)?
Jag känner mig lite skeptisk till att det ska bero på detta. När man använder blixten trådlöst så börjar ju en särskild lampa att blinka. Detta ska väl ändå inte behövas med en radiosändare, eller?

Jag har i alla fall testat massor av olika inställningar och har känt mig väldigt osäker på om det är själva blixten eller radiosändaren/mottagaren som krånglar. Har i alla fall plötsligt lyckats med konststycket att få blixten att lösa ut - i någon form av hysteri. Massor av blixtar i ett snabbt och oregelbundet tempo. Lite läskigt faktiskt men det tyder ju på att det är glapp i Kaffebrus grejorna. Blixten funkar klockrent när den sitter på kameran som vanligt.

Med tanke på "byggkvaliteten" i radimottagaren så kan jag väl säga att jag inte är särskilt förvånad ...

/Maria

Låter nästan som "strobe"-funktionen i Sigman ( at den blixtrar massor av gånger ), fast det borde iofs inte vara oregelbundet.

Kanske bäst att fråga herr kaffebrus själv om han fått in många felanmälningar på produkten.

Jag har själv Sigman men använder en billig IR-sändare på blixtskon. Fungerar väldigt bra inomhus.

Jag hade denna kombon innan och jag var tvungen att ha sigmablixten i läget som hette CL 0 eller nått liknande. Det var i alla fall det läge som var slavläget för sigman.

Jag är fortfarande inne på att det är något ordentligt glapp i radiomottagaren. Vad jag inte skrev tidigare var att jag faktiskt först fick blixten att slå med "strobe" (trots att jag inte ställt in den på just den funktionen, jag körde manuell inställning).
Efter lite andra tester och inställningar så blev blixten helt galen och matade blixtar i ett hysteriskt och oregelbundet tempo som upplevdes väldigt mycket som glapp.

Tack för all hjälp. Jag kontaktar försäljaren direkt imorgon.

/Maria

Hej Martin!
Har du alltså använt radiosändaren och en Sigma blixt? På Kaffebrus säger han att Sigma blixten inte är kompatibel med radiosändaren (!). Jag är mycket intresserad av att få veta hur du fick det att fungera ...
Tacksam om du kan ge en beskrivning av vad du hade för inställningar på kameran också.

/Maria

zwei skrev:
Jag hade denna kombon innan och jag var tvungen att ha sigmablixten i läget som hette CL 0 eller nått liknande. Det var i alla fall det läge som var slavläget för sigman.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar