aaberg
Avslutat medlemskap
Efter lång tids vila var det dags för min flera år gamla diaskanner, Minolta Dimage Scan Elite 5400, att åter tas i bruk för att skanna ett antal gamla diabilder. Har den kopplad via USB till PC:n som har Windows 7. Efter lite litande på internet hittade jag en ombyggd drivrutin som fick originalprogrammet Dimagescan ver. 1.1 att fungera med systemet. Fungerar bra att skanna bilder - speciellt sedan jag upptäckte och köpte programmet Imagenomic Noiseware som på ett otroligt smidigt sätt förbättrade kvalitén (bruset) i bilderna.
Nu till mitt problem: Jag tänkte testa Vuescan (senaste versionen 9-någonting)som många håller för att vara ett bättre program än Minoltas eget. Installerade det men får problem att det blir massor av horisontala ränder över bilderna i framför allt grönaktiga färger. Eftersom skannern fungerar med originalprogrammet antar jag att det inte är något hårdvaruproblem. Har gått igenom inställningarna i Vuescan men hittar inget där som kan ändras för att få bort ränderna. Någon som har en lösning?
Nu till mitt problem: Jag tänkte testa Vuescan (senaste versionen 9-någonting)som många håller för att vara ett bättre program än Minoltas eget. Installerade det men får problem att det blir massor av horisontala ränder över bilderna i framför allt grönaktiga färger. Eftersom skannern fungerar med originalprogrammet antar jag att det inte är något hårdvaruproblem. Har gått igenom inställningarna i Vuescan men hittar inget där som kan ändras för att få bort ränderna. Någon som har en lösning?