Annons

Problem med ränder i Vuescan, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

aaberg

Avslutat medlemskap
Efter lång tids vila var det dags för min flera år gamla diaskanner, Minolta Dimage Scan Elite 5400, att åter tas i bruk för att skanna ett antal gamla diabilder. Har den kopplad via USB till PC:n som har Windows 7. Efter lite litande på internet hittade jag en ombyggd drivrutin som fick originalprogrammet Dimagescan ver. 1.1 att fungera med systemet. Fungerar bra att skanna bilder - speciellt sedan jag upptäckte och köpte programmet Imagenomic Noiseware som på ett otroligt smidigt sätt förbättrade kvalitén (bruset) i bilderna.

Nu till mitt problem: Jag tänkte testa Vuescan (senaste versionen 9-någonting)som många håller för att vara ett bättre program än Minoltas eget. Installerade det men får problem att det blir massor av horisontala ränder över bilderna i framför allt grönaktiga färger. Eftersom skannern fungerar med originalprogrammet antar jag att det inte är något hårdvaruproblem. Har gått igenom inställningarna i Vuescan men hittar inget där som kan ändras för att få bort ränderna. Någon som har en lösning?

Uppdatering

Kontaktade Hamrick som äger Vuescan och fick tipset att kaliberar i programmet (hade gjort det innan också) och det löste problemet.

(har senaste versionen av Vuescan).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar