Annons

Problem med prickar - E-400

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Tjenare,

Fotade lite kvällsfoton häromdagen. Upptäckte när jag kom hem att jag har röda/blå/vita prickar över hela bilderna. Myceket störande. Får plocka bort dessa själv.
Någon som vet vad som kan gått snett?
(För första bilden:)
25s
iso 100
f 5.6

Provade olika varianter, mindre bländare, annat iso, kortare / längre slutartid. Ingen skillnad.

Här är en bild för att illustrera problemet. Eller skickar med två tom. Obehandlade nu då.

Bilagor

• P4080157_l.jpg
    P4080157_l.jpg
    55.1 KB · Visningar: 241
  • P4080157_s.jpg
    P4080157_s.jpg
    66.1 KB · Visningar: 240
  • P4080134_l.jpg
    P4080134_l.jpg
    43.9 KB · Visningar: 242
  • P4080134_s.jpg
    P4080134_s.jpg
    45.1 KB · Visningar: 237
Är det inte detta som är sk hotpixels? Hade en hel del problem med dessa när jag hade en E-500 och tog bilder med långa slutartider. Lösning för mig var att ta rawbilder, när jag öppnade bilderna i lightroom så försvan de färgglada pixlarna.

Läs igenom manualen om du har något som heter brusreducering långa slutartider. Det är helt normalt med heta pixlar vid långa slutartider.

aha. Det var så lätt?
Provar att stänga av NR så får vi se vad som händer :)

Tack!!

Till Canon finns det två brusreduceringar. En som tar bort färgbrus p.g.a. höga ISO-tal och en brusreducering som tar två exponeringar. Först originalbilden och därefter ännu en bild helt svart, en s k dark frame. De heta pixlar som inte är svarta på dark frame kommer att plockas bort från första bilden. Denna funktion ska alltså vara igång när man fotograferar vid långa slutartider.

Jag har ingen E400 men på E3 och E510 ska man ha på NR (Noise Reduction) vilket är versionen som tar en svart bild efter den vanliga exponeringen.
Man måste ställa kameran på att ta en bild i taget för att NR ska gå igång vid långa exponeringar.
Det funkar väldigt bra mot heta pixlar.

Testade att stänga av NR. Blev exakt samma fel igen...!

Hmm. Vet någon hur man kan plocka bort dessa prickar lätt i efterhand? Har ett par bilder (bla de två ovan) som jag tycker är ganska ok och vill spara. Vill helst inte sitta och plocka bort prickarna en efter en i photoshop :)

DFR (dark frame subtraction)

Du ska ju inte stänga av Noise Reduction, den ska ju vara ON för att du ska tillgodogöra dig DFR (dark frame subtraction). Det är ju det tipset du redan fått. Du märker att funktionen är aktiverad, dels genom NR ikonen på LCD-panelen, samt att din exponering tar totalt 2x25s=50 sekunder.

Förmodligen har du kört med sekvensexponering, vilken kopplar ur NR. Du ser det genom att NR ikonen släcks på panelen.

Nåja, gjort är gjort, så nu får du tillämpa en manuell DFR.
Se till att exponera en referensruta med objektivlocket på i exakt 25 sekunder, dvs lika länge som din stjärnspäckade bild. Du bör ha samma kameratemperatur som vid ursprungstagningen. Använd t.ex. BlackFrame NR från MEDIACHANCE för manuell DFR. Förhoppningsvis kommer du då att få ordning på dina bilder med denna metod.

P.S: Härliga bilder, du ser ut att ha det bra i påsk.

Du ska ju inte stänga av Noise Reduction, den ska ju vara ON för att du ska tillgodogöra dig DFR (dark frame subtraction). Det är ju det tipset du redan fått. Du märker att funktionen är aktiverad, dels genom NR ikonen på LCD-panelen, samt att din exponering tar totalt 2x25s=50 sekunder.

Förmodligen har du kört med sekvensexponering, vilken kopplar ur NR. Du ser det genom att NR ikonen släcks på panelen.

Nåja, gjort är gjort, så nu får du tillämpa en manuell DFR.
Se till att exponera en referensruta med objektivlocket på i exakt 25 sekunder, dvs lika länge som din stjärnspäckade bild. Du bör ha samma kameratemperatur som vid ursprungstagningen. Använd t.ex. BlackFrame NR från MEDIACHANCE för manuell DFR. Förhoppningsvis kommer du då att få ordning på dina bilder med denna metod.

P.S: Härliga bilder, du ser ut att ha det bra i påsk.

Tack för ditt stöd som vanligt TI. Det är svårt att lära gamla (och unga) hundar att sitta ibland!

Livet är bra här på andra sidan klotet! Ska iväg till en crocodile bank nu. Kolla på "fria" krokodillisar! Får se hur mitt 150mm kitzoom fixar detta. Lär vara svårt att få till färger och skärpa! Men men!

Grymt bra resekamera detta. Den väger ju ingenting, och presenterar mycket potenta bilder!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar