Annons

Problem med prestanda i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

petter olsson

Aktiv medlem
Hej

Jag har ända sedan jag installerade Photoshop CS3 på min pc haft problem med att muspekaren "hackar" fram på skärmen när jag tex ritar eller lägger en bana. Det är bara när jag har musen över själva ritytan som detta uppstår, över menyer och paletter är det inga problem.

Väldigt irriterande och väldigt svårt att arbeta med.

Vad kan det vara för fel? Jag upplever inte det här problemet i något annat program.

Info om datorn jag kör med:
Win Vista Home Premium
Core 2 Duo 2,4 ghz
4 gb ram
200 gb hdd
nvidia geforce 8600 med 514 mb
 
Använd hjälpen i PS och sök på problemet, den brukar omfatta det mesta. Har tyvärr inte PS på den här datorn så jag kan inte hjälpa till.
 
Ja det händer oavsett storlek, spelar ingen roll om bilden är 4000 eller 400 pixlar bred.

Har för mig att jag testat ps-hjälpen, men kan ju ta ännu en titt.
 
Slösa på du, jag har inte heller en aning. Har aldrig varit med om det här problemet tidigare. Varken på jobbet eller hemma.

Ofta uppstår problemet först efter någon halvminuts banläggande eller ritande, och växlar man skärmläge (f) kan det helt plötsligt försvinna igen för en kort stund. Mycket märkligt.
 
Tänkte väcka liv i den här tråden igen eftersom jag fortfarande inte löst problemet.

Kan det ha något med grafikkortet att göra? På min jobbdator (mac) så finns info om aktuellt grafikkkort med i Prestandafilken under inställningar. På min pc ser det istället ut som bifogat. Kan det vara det som ställer till problemet med "flytet"? Jag har Win Vista och Nvidia GeForce 8600m GT

/petter
 

Bilagor

  • ps_prestanda.jpg
    ps_prestanda.jpg
    60.3 KB · Visningar: 354
Tänkte väcka liv i den här tråden igen eftersom jag fortfarande inte löst problemet.

Kan det ha något med grafikkortet att göra? På min jobbdator (mac) så finns info om aktuellt grafikkkort med i Prestandafilken under inställningar. På min pc ser det istället ut som bifogat. Kan det vara det som ställer till problemet med "flytet"? Jag har Win Vista och Nvidia GeForce 8600m GT

/petter

Skumt att den skriver att du kör Windows XP när du kör Vista.
Testa att uppdatera drivrutinerna till ditt grafikkort.
 
Slösa på du, jag har inte heller en aning. Har aldrig varit med om det här problemet tidigare. Varken på jobbet eller hemma.

Ofta uppstår problemet först efter någon halvminuts banläggande eller ritande, och växlar man skärmläge (f) kan det helt plötsligt försvinna igen för en kort stund. Mycket märkligt.


Du har 11,7 Gb fritt för scratch disks ser jag...
Har du testat att försöka öka det?
... eller testat att defragmentera disken, så att du har ett stort sammanhängande område för scratch disk?
 
Vad använder Du för något att flytta musen?
Ritplatta, Mus med USB eller den inbyggda på bärbar.

Testa och byt musen, det kan vara ett protokoll problem.

Som exempel: Om man använder en konverter från exempelvis PS2 till USB och ansluter en USB mus därefter, så kan det bli problem. Protokoll översättningen fungera inte alltid.

\Sten
 
Jag fick samma symptom när jag uppgraderade till CS4, jag valde då att stänga av stödet för grafikkortet och fick genast bättre flyt! Vet inte om det är något fel på mitt grafikkort (Nvidia GeForce 8600GS) eller drivrutinen (har den senaste), men jag är nöjd nu när det fungerar.

/Sara
 
Jag har testat med ett par olika möss plus ritplatta så det verkar inte vara det som är problemet. Scratchdisken kanske kunde utökas, det har du rätt i. Ska prova rensa lite.

Jo visst är det märkligt att det står XP när jag kör Vista. Drivrutinerna blev uppdaterade senast förra veckan vilket inte innebar någon förändring. Kanske skulle testa att avinstallera grafikkortet helt och installera om det.


/petter
 
Jag har upplevt något liknande när min sekundära scratch disk var på väg att dö. Muspekaren hackade fram, hade det inte varit för att min disk började göra knepiga klickande ljud hade jag nog inte kopplat ihop det med disken. Kanske inte det som är problemet i ditt fall, men är värt att nämna. Prova att köra Defrag eller använd en annan scratch disk än den som PS finns installerat på. Eller åtminstone lägga till D som scratch disk också, om nu PS är installerat på C.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.