Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Pocketwizard

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Det går inte att tilta mina Pocketwizard PLUS II:eek:r till stående läge på kameran, då utlöser de inte blixten. Står till och med i instruktionsboken att det inte fungerar, eller att sändningen inte är skitbra. Varför är det såhär? Jag köper Pocketwizard för att frångå alla kinesproblem, men så fungerar inte en så enkel sak som denna? Använder dem till skid/snowboardfotografering utomhus där jag ofta står ganska långt från blixten, går ju inte att springa fram och tillbaka varje gång jag vill fota stående för att ändra så att mottagaren också är liggande. Ringde Aifo som inte hört talas om problemet men ville att jag skulle skicka tillbaks dem i utbyte mot nya, dock kan jag inte vara utan dem. Någon som varit med om liknande?

MVH
André

Jag kanske är dum, men förstår inte vad du menar.
Menar du att både sändare och mottagare måste hålla samma vinkel (vågrätt eller horisontellt) för att dom ska kunna kommunicera? Låter väldigt märkligt..

Jajemen, precis vad jag menar. Det är så dumt att inte ens jag förstår hur det kan vara möjligt, jätte löjligt. Det står att båda enheterna ska ha horisontell lutning för optimal funktion, 45 graders lutning fungerar sådär och 90 graders lutning fungerar dåligt. Antennerna riktade mot varandra ska inte fungera alls. Detta måste fler ha varit med om?

Antennfenomen

Det verkar som det inte är så känt detta fenomen; att signalen inte går fram lika lätt om vinkeln mellan antennerna är stor.

Kolla in länken så får ni lite mer info.
http://strobist.blogspot.com/2012/02/core-knowledge-working-with-remotes.html

Det framgår dock inte hur dåligt det funkar om vinkeln är stor. Att det inte skulle funka alls när antennerna pekar mot varandra har jag svårt att tänka mig, men jag vet inte och kan inte heller testa då jag inte har dessa.

Radiosignaler skickas inte ur spetsen på antennen utan längs hela längden och då vinkelrätt mot antennen. Därför verkar det, för mig, rimligt att det fungerar sämre ju större vinkeln är.

//Anders

I texten du länkar till står det att det i värsta fall kan sluta fungera om man har antennerna riktade mot varandra. Hans lösning var att ha mottagaren i 45 graders vinkel, då är det lika stor skillnad som om man har kameran stående eller liggande.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto