Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med plattskärm/grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej.

Vet att det finns många datorkunniga människor här, varför jag slänger ut en fråga jag hoppas någon kan svara på.

Min skärm, en Philips 170B4 (platt), har drabbats av ngt konstigt för andra gången. Högra sidan av bilden (50%) har blivit ljusgul (men transparent) medan den andra är oförändrad. Detta har hänt en gång tidigare när jag körde via DVI- utgången och inget hjälpte förrän jag bytte till VGA- utgången istället. Nu har problemet alltså inträffat även via VGA. Jag har inte pillat på några drivrutiner eller gjort ngt annat och är helt rådvill. Är det skärmen, grafikkortet eller något annat?

Tack på förhand,

Pierre

Testa skärmen på en annat dator med en annan kabel så vet du om det är skärmen eller grafikkortet.

En kollega till mig har ett liknande problem, fast skärmen blir cyan istället. Han har en CRT och i hans fall är det grafikkortet (eller drivrutinerna) som spökar.
Men testa, som sagt, skärmen på en annan dator!

Kan bara hålla med om tidigare inlägg! Bäst är att prova en annan dator, Har själv en sån skärm men jag har inga problem med den dok.

Tack för tipsen, grabbar!

En polare kommer över med sin dator idag. Tror personligen inte det skall vara skärmen som strular, utan snarare drivrutiner eller i värsta fall grafikkortet. Att det alltid skall vara ngt som strular..

/PP

.
En polare kommer över med sin dator idag. Tror personligen inte det skall vara skärmen som strular, utan snarare drivrutiner eller i värsta fall grafikkortet. Att det alltid skall vara ngt som strular..
Det kan mycket väl vara skärmen, om den fungerade och du inte ändrat något annat så låter det som hårdvaruknussel iaf. Troligen skärmen. Har du testat att göra den HELT strömlös under en 10 sekunder och sedan testat med DVI och VGA. Samt gått in i skärmens meny och återställt fabriksinställningar(brukar finnas på dom flesta skärmar).

På jobbet hade vi skärmar som gick som sirap, när den bytte bild gick det segt som få. Även att få upp menyer gick segt. Det visade sig vara firmwaren i skärmen som knusslade.

En kollega till mig har ett liknande problem, fast skärmen blir cyan istället. Han har en CRT och i hans fall är det grafikkortet (eller drivrutinerna) som spökar.
Det låter som om den röda tåten i sladden är glapp på i sådant fall. Det låter inte som drivrutinerna. Detta fel brukar kunna sitta alltifrån på insidan av skärmen(kabeln där) till kontakten på grafikkortet.

Enkelt att kolla dock. Pröva med en annan sladd om det går. Gör en bild i photoshop som innehåller
Röd Grön Blå(dom färger som sänds från datorn) Svart vitt
och kanske tom Cyan Magenta och Gult i.

Då ser du direkt var problemet ligger.

Damocles skrev:
. Det låter som om den röda tåten i sladden är glapp på i sådant fall. Det låter inte som drivrutinerna. Detta fel brukar kunna sitta alltifrån på insidan av skärmen(kabeln där) till kontakten på grafikkortet.

Enkelt att kolla dock. Pröva med en annan sladd om det går. Gör en bild i photoshop som innehåller
Röd Grön Blå(dom färger som sänds från datorn) Svart vitt
och kanske tom Cyan Magenta och Gult i.

Då ser du direkt var problemet ligger.

Det är inte HELA bilden som blir cyan, utan vissa partier. Scrollar man ner lite så flyttas detta cyanfärgade parti uppåt. Scrollar man så att det försvinner och sedan scrollar uppåt igen så är det, ibland borta, ibland kommer det tillbaka. Ibland är det över ytan till höger om ett fönster och ingen annanstans, osv osv.

Det vill till rätt hyfsad timing av detdär glappet för att åstadkomma sådant. ;-)

Nej, sånt har jag redan uteslutit. Jag har felsökt och reparerat ett antal skärmar och TV-apparater i mina dar och är hyfsat van vid det. TFT-skärmar har jag dock inte pysslat så mycket med, så det är ny mark för mig.

Problemet är "löst".

Testade med VGA, DVI, återställa fabriksinställningar etc utan resultat. Skärmfanskapet fortsatte lysa djävulskt gult rätt upp i ansiktet på mig. Av rent vredesmod slet jag ut strömsladden och tryckte tillbaka den; voila!
Med andra ord stämmer det som några av er skrivit att det är glapp i någon av kontakterna. Frågan är om jag ska lämna in skärmen (och vänta i veckor på att få tillbaka den) eller kämpa vidare med vetskapen om att den förr eller senare kommer att bli gul igen..

Nåväl, tack alla ni som försökt hjälpa mig!

Skärmfanskapet fortsatte lysa djävulskt gult rätt upp i ansiktet på mig. Av rent vredesmod slet jag ut strömsladden och tryckte tillbaka den; voila!
Om något låter det som om firmwaren i skärmen har hängt sig på nåt vis. Det har hänt förrut. Maila tillverkaren och fråga, det kan ju vara ett känt fel för dom. Men för TFT skärmar, eller skärmar i huvudsak är det alltid bra att rycka strömmen under en 10 sekunder som jag skrev i förra posten. Men det är väldigt mycket vanligare just för TFT då den är mer styrd av firmware än vad en CRT skärm är, som i första hand är vanliga analog elektronik.

Det är inte HELA bilden som blir cyan, utan vissa partier. Scrollar man ner lite så flyttas detta cyanfärgade parti uppåt. Scrollar man så att det försvinner och sedan scrollar uppåt igen så är det, ibland borta, ibland kommer det tillbaka. Ibland är det över ytan till höger om ett fönster och ingen annanstans, osv osv.
Hmm, det där lät ju värre, jag skulle nog tippa på mjukvarutrubbel. Alternativt nåt krångligt fel som att en lookup table för en viss färg eller tile har pajat, och det bara används tillfälligt om det mappas dynamiskt.

Gäller det bara TFT eller på en vanlig skärm på samma kort. Rätt lätt att utesluta skärmen borde det iaf vara. Är det i alla plika program eller ett visst program. Jag har varit med om liknande saker när jag använde matrox/nvidia drivare samtidigt för att driva dubbla skärmar. Då reagerade IE med att ha liknande hyss för sig.

Damocles skrev:
Gäller det bara TFT eller på en vanlig skärm på samma kort. Rätt lätt att utesluta skärmen borde det iaf vara. Är det i alla plika program eller ett visst program. Jag har varit med om liknande saker när jag använde matrox/nvidia drivare samtidigt för att driva dubbla skärmar. Då reagerade IE med att ha liknande hyss för sig.

Det är med en CRT. Han har bara en skärm ansluten, men det är mycket riktigt ett Nvidia-kort. Ett MX200 tror jag.
Det är inte i något specifikt program.

Jag har sagt åt honom att installera om/nyare drivrutiner, men han har inte engagerat sig i det ännu.
Nåja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar