Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Har precis köpt en Canon eos D10 och var igår och fotograferade några modeller både i skogen och "utanför" i direkt ljus. Ej i solljus då det var molningt. Jag använde läget Helautomatisk fotografering och då när både ljuset och färgerna såg bra ut i displayen fortsatte jag att fotografera. När jag sedan kom hem och laddade över bilderna till datorn upptäckte jag att de flesta bilderna hade en väldig dålig skärpa. Expotiden låg mellan 1/10 och 1/45, bländartalet mellan 2,8 och 4,0. Jag är väldigt dålig vad det gäller det tekniska, är ganska ny, men jag strävar efter att lära mig.

AI FOCUS var aktiverad. Vad är det för något? Kan det vara en bidragande orsak?

Är det någon som tros sig veta orsaken till de oskarpa bilderna utifrån de tekniska specifikationerna? Jag vore enormt tacksam.

Bifogar en av bilderna då det kan hjälpa.

=0) Marie

Bilagor

• blå_låguppl.jpg
    blå_låguppl.jpg
    46.7 KB · Visningar: 698
Atena skrev:
Expotiden låg mellan 1/10 och 1/45,
Det är alldeles för långa tider för att handhålla. Bilderna är oskarpa för att du rört kameran under exponeringen.

Öka ISO eller bländare så du får en slutartid som är minst 1,5-2 gånger så snabb som objektivet är långt. T ex 1/160-1/250 sekund om du har ett 100 mm-objektiv. Är du otränad eller har druckit mycket kaffe så bör du på det lägga ytterligare en säkerhetsmarginal.

Tack för ditt svar!

Glömde att nämna att jag använde stativ.

Obektivet är 24*135 mm, så du menar att jag ska gånga det med 2? Tex 135*2.

Läget Helautomatisk fotografering låter mig inte ändra på antingen expo eller bländaren.

Ska jag sträva efter en viss expo.tid eller/och bländartal när man t ex fotar i skogen eller molnig dag?

=0) Marie

Förutom eventuell skaknings oskärpa så kan bilderna se oskarpa ut eftersom att kameran normalt inte skärper upp bilder likt de flesta kompakter gör. Du kan ställa in skärpa bl.a direkt i kameran, men det bästa är att skärpa upp dem för hand efter fotograferingen i t.ex photoshop. Använd dig av unsharp mask, vilka värden du vill ha rekommenderar jag dig att prova dig fram till. Själv använder jag 300% 0,3 radius och 0 threshold på bilder som är av 50% storlek av de som kommer direkt ur kameran.
Du kan även lägga på ett lager med softlight och sen justera det med high pass filter.

Lycka till :)

" Använd dig av unsharp mask, vilka värden du vill ha rekommenderar jag dig att prova dig fram till.

Du kan även lägga på ett lager med softlight och sen justera det med high pass filter."

Tack för tipset med unsharp masken. Skärpan blir något bättre. Men tyvärr hittar jag inte softlight eller High pass filtret i PS.

Photoshop är kanon, men visst är det toppen när man tar bilder som man INTE behöver retucheras!!!

=0) Marie

Atena skrev:
"

Tack för tipset med unsharp masken. Skärpan blir något bättre. Men tyvärr hittar jag inte softlight eller High pass filtret i PS.

Photoshop är kanon, men visst är det toppen när man tar bilder som man INTE behöver retucheras!!!

=0) Marie

Ta o kopiera bilden till ett nytt lager, välj sedan soft light för det lagret, High pass finner du under "other" i filter fliken. Ett riktvärde på Highpass kan vara 0,7-1,3 om du ska använda det för att skärpa upp bilden.

:)

Atena skrev:
Glömde att nämna att jag använde stativ.
Ok, då behöver det inte vara skakningsoskärpa, även om det inte är uteslutet. Trycker man av för hand vid 1/10 kan det lätt skaka till lite även på stativ. Men vi kan säkert som arbetshypotes utgå från att det inte är ditt problem just nu.

Hur fokuserar du? Med såpass stora bländare som f/2.8 och f/4 är det superviktigt att fokuseringen blir exakt rätt. Vill du ha skarpa ögon måste du fokusera exakt på ögonen och sedan komponera om bilden så du får det utsnitt du vill ha.

jimh skrev:
Ok,

Hur fokuserar du? Med såpass stora bländare som f/2.8 och f/4 är det superviktigt att fokuseringen blir exakt rätt. Vill du ha skarpa ögon måste du fokusera exakt på ögonen och sedan komponera om bilden så du får det utsnitt du vill ha.

Jag gör precis som du beskriver, fokuserar i ansiktet (väljer en detalj som är skarp så att AF lättare kan fokusera) å sedan komponerar jag om bilden. Att bilderna blir oskarpa har jag varit med om i andra situationer också där man i alla fall väntar sig skärpa på bilderna. Börjar fundera om det är objekrivet det är fel på. Jag använder sigma, 24-135mm, 1:2,8-4,5.

Glömde nämna en annan fundering. Vissa av bilderna jag tog i skogen, där är löven skarpare än modellen, löven liggre nedanför modellen och närmst kameran. Lite underligt.

Sen så var AI FOCUS aktiv. Vad det är vet jag inte, men jag känner att det har betydelse.

När jag fokuserar använder jag AF-punkten i mitten. Det finns fler AF-punkter, sammanlagt 7. Kanske är det inte endast AF-punkten i mitten som är aktiv och söker fokusering, utan att även de andra också fokuserar. Så när jag tror att jag fått fokusering, så är det kanske AF-punkten till t ex höger som har fokuserat.

En massa babbel, men kanske får man fram ngt ut av det:)

//Marie

Hej Marie!

Du har redan fått bra svar när det gäller Ditt problem

Ger ändå några tips.
Tänkt på följande för att testa var problemet finns:

Sätt kameran på ett stativ.
Ta samma motiv ett antal gånger med olika bländarevärden - testa ner till små öppningar
kring bl 11 och 16.
Testa med olika utdrag från 24 upp till 135 mm.
Testa med autoskärpa och manuellt skärpa.
Om Du her ett optik till - jämför ett antal exponeringar med det.

Använd ASA 100 för bästa resultat.
Hur gammal är optiken?
Har den varit i golvet?

Om Du känner för det - berätta hur Du uppfattar resultaten efter test!
Jag svara gärna på vad som är fel efter det.

PS.
Du har vid fototillfället haft svagt ljus.
Att ta bilder med så lång slutartid är mycket svårt.
Kan lyckas med brännvidd 20 till 40 mmm men inte längre..

Jag rekommenderar att Du använder stativ vid så låga ljusvärden. Att gå upp i ASA tal kan lösa porblemt - men då får Du i stället sämre uppösning och omfång i bilden.

Lycka till!

MVH Jan Holmberg

Kombination

Hej Marie :)
Skulle tro att det är en kombination av faktorer som gör att dina bilder blivit oskarpa. Jag har själv upplevt ungefär samma problem. Skulle dock behöva se bilden i betydligt större upplösning för att kunna bedöma vad som blivit fel. Helst i originalstorlek.
Hur som haver:
1) Håller med Jim. Om du trycker av för hand på stativ måste stativet vara väldigt stabilt för att säkert klara 1/10 eller 1/20 i slutartid.
2) Genom att skruva upp ISO till 400 vinner du mer i skärpa p g a kortare slutartid än vad du förlorar i omfång och brus (min åsikt angående just denna fotosituation). Men visst, Jan har helt rätt att om man skruvar upp ISO för mycket kan bilden förlora mycket.
3) Ställ autofokus på OneShot istället för AI. AI betyder att fokus ändrar sig när du komponerar om bilden. Kan vara så lite att man inte märker det i sökaren utan först i den färdiga bilden.
4) Viktigt!!! Använd bara den mittersta fokuspunkten (och oneshot) samt komponera om bilden efter du har ställt fokus på ögonen. De andra fukuspunkterna kan villa till det rejält för kameran ibland (höll nästan på att sabba en bröllopsfotografering p g a detta problem med min 20D).
5) Ställ skärpan på ögonen, inte håret. Ofta är det lockande att ställa på håret (kan vara kontrastrikt) men det blir ofta så pass mycket fel att det stör.
6) Tänk på att de flesta objektiv som inte kostar en förmögenhet levererar betydligt mindre skärpa vid full öppning. Och om skärpan är bra någonstans då så är det i mitten av bilden. (Kan vara till fördel om man vill ha oskärpa i bakgrunden.) Annars blända gärna ner 1,5 steg eller mer så sker det ofta under med skärpan.
Bästa hälsningar, Niclas

Re: Kombination

SixBySix skrev:
Hej Marie :)

4) Viktigt!!! Använd bara den mittersta fokuspunkten (och oneshot) samt komponera om bilden efter du har ställt fokus på ögonen. De andra fukuspunkterna kan villa till det rejält för kameran ibland (höll nästan på att sabba en bröllopsfotografering p g a detta problem med min 20D).
Bästa hälsningar, Niclas

Varför mittersta bara? Det är inget fel på de andra fokuspunkterna. Varför skulle det villa till det rejält? Bättre att sätta någon av punkterna till höger om man fotar i högkant så slipper man flytta kameran hela tiden.

Vad höll du på att sabba? Tror inte det är kameran utan är nog mer handhavande fel.

Mittersta fokuspunkten...

..är ljuskänsligare... åtminstone på 20D. Det märks tydligt (enligt min uppfattning) att den är säkrare i fokusering vid så dåligt ljus.
Att det är kamerans fel har jag aldrig påstått. Fast så här i efterhand kan jag ju ändå säga att det både är kamerans och mitt eget fel. På min 20D visar nämligen fokuspunkter "ok" på ställen där det inte finns på lång väg när skärpa tillräckligt. Åtminstone sålänge den själv fritt får välja mellan punkter. Så om man litar på kameran i detta fall begår man ett handhavandefel. Om man istället hjälper kameran lite genom att välja mittersta (eller någon anna enskild) fokuspunkt, är det min uppfattning att man i mycket högre utsträckning kan lita på att kameran har rätt när den indikerar att fokus föreligger.

PS har du sedan ett objektiv på som har MFT 70% kontrast i mitten av bilden medan det har MFT 45% kontrast (vid 20 lp/mm) vid yttersta fokuspunkten finns det ju ytterligare en anledning till att välja den i mitten.... men som sagt det är väl en smaksak. Och en smaksak är väl knappast ett handhavandefel..... med det är det kanske i din värld Daniel?
MVH, Niclas

Jo förresten Marie...

Misstänker att det är Sigmaobjektivet 24-135/2,8-4,5 som du har på kameran. Nu kan jag inte komma ihåg om jag har sett någon test på denna optik. Vågar dock uttala mig generellt. Alla optiker har någon typ av kompromiss inbyggd. Denna har ett underbart zoomomfång som i princip täcker in 90% av alla bilder för mina fotograferingsbehov. Dessutom är det relativt litet och lätt och har hög ljusstyrka. Jag vågar dock slå vad om att skärpan på full öppning är begränsad och att just denna optik mår mycket bra av att bländas ner 2 steg, speciellt i ändlägena, 24-30mm och 85-135mm. Däremot är det ju fantastiskt att ha tillgång till så stora öppningar och många vill ju ha lite mjukare teckning i porträtt (så ingen kritik mot objektivet) tycker själv att Sigma oftast sopar banan med t ex Canon när det gäller pris/prestanda.... och ibland bara på ren prestanda ;-)....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar