Annons

Problem med objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Nathalielindh

Aktiv medlem
Köpte mig ett tamron 28-80 mm 1:3.5-5.6 till min Nikon D300. Nu när jag ska testa det så får jag bara upp ett felmeddelande FEE uppe i högra hörnet. Vad är fel?

Köpte mig ett tamron 28-80 mm 1:3.5-5.6 till min Nikon D300. Nu när jag ska testa det så får jag bara upp ett felmeddelande FEE uppe i högra hörnet. Vad är fel?

Har du låst det på minsta bländare? Om inte så m¨åste du göra det.

(Eller ändra kamerainställningarna så att kameran vet om att du vill använda bländarringen på objektivet.

Den står på 22. Hur ändrar jag den inställningen?

Jag skulle inte ändra den, eftersom jag föredrar att använda inmatningshjulen på huset.

Är bändarringen inställd på 22 (om det är minsta), och huset fortfarande säger FEE så skulle jag misstänka mekaniskt fel på objektivet.

Rör sig lamellerna om di manövererar bländararmen på objektivet?

Jag är inte så jättebra på det här med kameror/ord, om någon kunde förklara på ett lite enklare sätt så hade det varit jättesnällt. Tack på förhand.

men jag har lyckats ta ett kort, men sen blir det fee igen..

Då säger jag som jag har gjort hela tiden att ditt objektiv är defekt och bländaren kärvar. Ditt obejktiv behöver service. Det är dock inte värt att lämna in det, eftersom det är ett väldigt billigt objektiv. (Det går för mellan 200 och 400kr på eBay).

Det enda du kan göra själv är att ta loss objektivet från huset och FÖRSIKTIGT motionera länkagearmen (en liten metalltunga) i bajonetten mellan sina ändlägen och se om det jhälper. Men det kommer med största sannolikhet att kärva igen.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar