Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

idaho00

Ny medlem
Hej
Har ett problem med ett tamron objektiv (90 mm macro) där bländaren inte funkar det är bara ett streck som blinkar på displayen (har provat på flera kamerahus. ANtagligen är de elektroniken... objektivet är precis utanför garantien så jag undrar om något har koll på hur mycke de skulle kunna kosta och reparera något sånt?
 
Hej
Har ett problem med ett tamron objektiv (90 mm macro) där bländaren inte funkar det är bara ett streck som blinkar på displayen (har provat på flera kamerahus. ANtagligen är de elektroniken... objektivet är precis utanför garantien så jag undrar om något har koll på hur mycke de skulle kunna kosta och reparera något sånt?

Du skriver inte vad du har för kamerahus men det spelar nog ingen roll. Gör rent kontakterna i kamerahuset och på objektivet. Det bör man göra av och till. Jag hade samma ofta återkommande problem med mitt. Det var in på verkstad och det blev lite bättre. Sålde objektivet och köpte ett Nikon AF-S 105 mm micro Nikkor. Ett underbart objektiv. Man får vad man betalar för.//K

Prova att åberopa garanti, det är ett välkänt problem hos Tamron.//K
 
Du skriver inte vad du har för kamerahus men det spelar nog ingen roll. Gör rent kontakterna i kamerahuset och på objektivet. Det bör man göra av och till. Jag hade samma ofta återkommande problem med mitt. Det var in på verkstad och det blev lite bättre. Sålde objektivet och köpte ett Nikon AF-S 105 mm micro Nikkor. Ett underbart objektiv. Man får vad man betalar för.//K

Prova att åberopa garanti, det är ett välkänt problem hos Tamron.//K

Tack för förslaget ska göra som du säger (har en pentax K7 men tänkte inte de spelade någon roll så därför hoppade jag den informationen :)
 
Som jag skrev i en annan tråd nyss.
Ställ bländarringen på objektivet till "A". För att fota med bländarring (gamla manuella) måste man först sätta bländarring till "tillåten" i menyn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.