Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med nissin di622 som slav

Produkter
(logga in för att koppla)

dee dee

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har just ersatt min nissin di622 med en 580 ex ii. Tänkte först sälja nissinblixten men kom snart på att jag ville ha den kvar som slavenhet. Jag har dock stött på ett problem. Jag lyckas inte utlösa den med 580:an. Det konstiga är att den går utmärkt att utlösa med kamerans inbyggda blixt. Någon som har en idé vad detta beror på?

/johan

Samma här, det går inte med något annat än de inbyggda blixtarna.
Jag har inte heller lyckats utlösa min Di-622 med en annan Di-622.

Vet inte vad det beror på men en lite lagomt okvalificerad gissning är
att det kan bero på att filtreringen i detektorn är för snävt ställd så att endast blixtljus med riktigt branta flanker dvs snabba blixtar lyckas utlösa den.

De små kaffebruskuberna är tvärtom, de smäller ju av bara man ler brett :)

Kanske en lagom övning i en gråtrist fredagkväll är att öppna blixten och kolla...

Ok, tack så mycket för svaret! Då kanske jag får sälja den ändå. Tror inte jag vågar mej på att rota inne i blixten... Skumt iaf att den inte utlöses av externa blixtar. Det tar ju bort lite av hela idén med slavfunktionen.

/Johan

Di622:an löser ju ut på förblixten när man kör TTL. Kör man manuellt på huvudblixten löser 622:an aldrig ut.

Vill man inte köra TTL får det väl bli nån en lösning i form av extern trigger.

Di622:an löser ju ut på förblixten när man kör TTL. Kör man manuellt på huvudblixten löser 622:an aldrig ut.

Nope, så funkar det inte hemma hos mig ivf.
Oavsett manuella inställningar eller inte så får jag eld på 622:an med kamerans inbyggda blixt, förblixt som huvudblixt.
Däremot tänder den inte med nånting annat än inbyggda blixtar.
Har testa EOS 30, EOS 1, EOS 300, 40D, 450D, 550D och det är samma visa.
Till och med min lilla Sanyo Xacti slår fyr på 622:an.
Inget externt aggregat klarar det.
Vilket känns litet B...

Vet faktiskt inte...
Min Di-622 är inköpt i september 2010 men hur gammal den är?
Kanske det är en gammal hyllvärmare som ramlat fram längst fram på hyllkanten...

Nope, så funkar det inte hemma hos mig ivf.
Oavsett manuella inställningar eller inte så får jag eld på 622:an med kamerans inbyggda blixt, förblixt som huvudblixt.
Däremot tänder den inte med nånting annat än inbyggda blixtar.
Har testa EOS 30, EOS 1, EOS 300, 40D, 450D, 550D och det är samma visa.
Till och med min lilla Sanyo Xacti slår fyr på 622:an.
Inget externt aggregat klarar det.
Vilket känns litet B...

Ok, då får jag backa. Jag har inte provat att lösa ut 622:an med extern blixt så jag kan inte svära på att det ska funka. Det enda jag vet är att jag läst i manualen att det krävs förblixt ála TTL för att det ska funka.

Jag kan tillägga att just den modellen inte heller verkar gilla YongNou's radioutlösare. Den löser bara ut vid slumpmässigt valda tillfällen. På kameran går den som en raket och trycker man på sändarens testknapp så fungerar det oftast men inte 100%.

Det finns alltså de som lyckas lösa ut 622:an med 580ex II. Har håkan bråkan kanske den senaste versionen av 622:an? Tror den heter 622 mark II.

Radioutlösare di622 mki = funkar ej

Jag kan tillägga att just den modellen inte heller verkar gilla YongNou's radioutlösare. Den löser bara ut vid slumpmässigt valda tillfällen. På kameran går den som en raket och trycker man på sändarens testknapp så fungerar det oftast men inte 100%.

Det är tyvärr ett känt problem att MKI av di622 i Canonutförande inte funkar med radiotriggers. Nikonversionen blev till slut ordnad med firmware men Canonversionen hade begränsning i hårdvaran som omöjliggjorde uppdatering.

MK II funkar med radiotriggers.

Står inget om MarkII eller så på min blixt.
Serienummer är 04165460.
Så hur gammal är den jämfört med de som gått att lösa ut?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar