Annons

Problem med Nissin Di622 och 450D!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

Palt-kungen

Medlem
Hej,
jag har en Nissin Di622 som funkar perfekt på en Canon D400.
Men på min nya D450 så funkar inte automatiken utan enbart det manuella läget...

Hoppas någon kan ge mig ett vettigt svar på detta, för det kan ingen inom handeln... jag får den ena konstiga bortförklaringen eter den andra...

Kan det behövas en firmwareuppgradering på blixten?
Enligt Nissin webb så skall 450 vara kompatibel med blixten, så blixtskon skall vara ok..

Snälla, kom med förslag!!!
 
Jag använde en sådan till en 40d och en 5d helt utan problem. Har inte hört att den skall krångla med några Canon, däremot vet jag att Nikonägare har haft mycket problem.
 
Nu kan jag inte din kamera, men du kanske har ställt blixtstyrningen fel i någon kamerameny? Jag kan iaf ställa in om jag vill ha manuell- commando- eller TTL-styrning.
 
Har läst nogonstans at nogon af Canons modellar har en anden tjokkleg på fästet i blixtskon. Pröva evt. at lätt bli at skruva fast blixten.

PS förlät spräken (er danskjävel)
 
Nu kan jag inte din kamera, men du kanske har ställt blixtstyrningen fel i någon kamerameny? Jag kan iaf ställa in om jag vill ha manuell- commando- eller TTL-styrning.

jagt stöder detta inlägg. Eftersom blixten uteslutande styrs från kameran så har du kanske någon inställning i kameran som du måste ändra.
 
Nu kan jag inte din kamera, men du kanske har ställt blixtstyrningen fel i någon kamerameny? Jag kan iaf ställa in om jag vill ha manuell- commando- eller TTL-styrning.

Hmm, när jag går in i blixtmenyn på kameran står det att blixten inte är kompatibel eller avslagen, trots att jag kan köra den manuellt...

Helskumt, då den funkar klockrent med automatiken på en 400´a...

Funderar om jag har något "gammalt" ex. som har en gammal firmware där 45 inte är med...

Någon som vet hur man uppgraderar firmware?
 
Blixtstyrningen från en Canon 400D är inte likadan som i en 450D, något som kan ses på att styrningen av en anpassad blixt (Canons 580 EX II eller 430 EX II) kan göras från menysystemet på 450D, men måste göras direkt på blixten på 400D.

Det är därför som din 450D påstår att blixten inte är kompatibel. Den går inte att styra från kamerans menysystem.

Men man kan använda blixtar som inte har stöd för detta också. Ett vanligt fel är dålig kontakt med någon/några av de fyra extra stiften på blixten, de som används för kommunikation mellan kamera och blixt.
Eller så kan det ju vara så att blixten inte kan klara av kameran.

Jag hörde på omvägar om en annan Canonägare som hade ett liknande problem (vet dock inte vilken blixt han hade). Av min kusin fick han rådet "Köp en Canonblixt, så fungerar det".

Kusinen hade rätt.
 
Med min Di622 är det tvärt om manuell styrning har slutat att fungera på min 450D. Har skickat min blixt till serviceverkstad, får se vad de säger.

Hej,
jag har en Nissin Di622 som funkar perfekt på en Canon D400.
Men på min nya D450 så funkar inte automatiken utan enbart det manuella läget...

Hoppas någon kan ge mig ett vettigt svar på detta, för det kan ingen inom handeln... jag får den ena konstiga bortförklaringen eter den andra...

Kan det behövas en firmwareuppgradering på blixten?
Enligt Nissin webb så skall 450 vara kompatibel med blixten, så blixtskon skall vara ok..

Snälla, kom med förslag!!!
 
Med min Di622 är det tvärt om manuell styrning har slutat att fungera på min 450D. Har skickat min blixt till serviceverkstad, får se vad de säger.

Fungerar inte den manuella styrningen överhuvudtaget?
Min fungerar märkligt så att när jag trycker ned avtryckaren halvvägs så fokuserar kameran och blixten börjar skjuta kaskader...
 
Nej blixten är helt död i manuellt läge,har provat allt jag kan komma på som att spänna den hårdare på fästet och förskuta den lite i blixtskon men inget gör någon skillnad.

Den fungerade ibland i manuellt läge när jag fick den..
 
Har fått dert bekräftat av Focus Trading att blixten har för gammal firmware. Skall skicka den för uppgradering till Kameraservice. Vill förövrigt berömma Kameraservice och Focustrading för deras suveräna support!!!
 
Har fått tillbaka min från Kameraservice, de hävdade att där inte var något fel på den. De hade dock uppgraderat firmware men mitt fel kvarstår ändå, ska försöka prova på en annan 450 också.
 
Kymigt

Jag ser att detta är en liten Nissin Di 622 tråd så jag tänkte fylla på lite här.

Jag har en Nissin Di 622 och när jag sätter den på Manuell mode så fungerra den i exact 30 sec som sen den går i sparläge den går från M mode till att TTL lampan blinkar .. TTL vet jag inte fungerar i och med jag har bytat upp mig från 400D till 5D MK ll ..

Hoppas på svar

// Kaj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.