Annons

Problem med Nikon F-80

Produkter
(logga in för att koppla)

larsor

Aktiv medlem
Jag har ett problem med min F-80. Är det någon läsare som har/har haft liknande problem? Problemet uppstår endast i samband med att batteripack MB-16 är monterat.
I sökaren finns en LCD display. När batterierna är halvtomma lyser hela LCD'n upp, varpå det är omöjligt att se värdena. Det ser ut som en stor grön rektangel i sökaren. Jag har haft kameran inne för reparation hos Nikon men utan att fått felet avhjälpt.

Vad har du vidtagit för åtgärder för att få problemet med upplyst LCD-display att upphöra? Går det att avhjälpa? Om inte - vill du köpa en F-80 billigt?

Ja, jag får kasta bort kameran nu. Det här håller inte längre....så får jag önska mig en F90X....:rolleyes:

Larsor:

Påpekade du felet för Nikon Svenska AB?
Om du gjorde det, vad svarade dom?

Har du ringt till någon annan verkstad, ex Lasses Kamera Service (sthlm)?

Har du frågat om det är ett känt problem, om andra oxo har fått det eller om det är helt okänt?

Berättade du hur felet upp kommer?

Mvh /Mats

Kameradoktorn - där kag f.ö. köpte kameran gav mig ett par nya batterier av annan modell. De vill m.a.o inte skicka den till Nikon. Nikon själva hävdar att det inte går att åtgärda. Detta fel gör mig riktigt förbannad. Är det verkligen inte någon annan som har samma fel med sin F-80?

Det är ju ett garanti fel! (dvs jag förutsätter att du har garantibevis och kvitto, mao nyköpta grejer).

Jag ger mig inte för en du har pratat med NIKON SVENSKA AB det är trots allt dom som e generalagent i sverige och har tre nikon aktoriserade verkstäder i sverige, och det är: Lasses kamera service, han har hållit på i över 20 år med bara nikon.
Sedan har vi Intervision och AE-Fotoservice (gbg å mlö)

ring nikon svenska ab 08-59410900 (det var det nr jag senast ringde, och det var då jag jobbade på nikon, som servicetekninker förövrigt.)

Jag fattar inte varför Kameradoktorn har en sådan inställning, låter sjukt att dom inte ens erbjöd dig att skicka in kameran eftersom det är en garanti fel, om du inte var "en jobbig" kund och dom inte ville ha dig där, nikon är iaf mån om KUNDERNA!.

Eller varför inte åk direkt Anton Tamms Väg 3 i upplands väsby, ligger ganska nära pdl tåget. och lämna in kameran själv, el prata live med någon där. Glöm inte ta med dig garantipapper och kvitto förstårs.

eller är det så att det inte är en garanti sak för att du har köpt den beg hoss kameradoktorn, och dom lämnar garanti tid i en viss tid och efter det blir det perarations kostnad för dig som kund.
Vet ej.

Mvh /Mats

Mvh Mats

Hmm var det kameradoktorn som har sagt att nikon säger att felet inte går att åtgärda, eller är det någon på Nikon svenska ab?

/Mats

Kameran är inköpt för över ett år sedan -ny! Jag har haft inne den tidigare för detta fel, men då utan åtgärd. Efter en handfull "husmorstips" - pröva det och det o.s.v - har inte ändå felet avhjälpts. Orsaken har hela tiden varit enligt såväl Kameradoktorn som Nikon att jag använder fel batterier (vilket är rent skitsnack från min sida sett). Jag har dock förbehållit mig rätten att återkomma, eftersom det i min värld rör sig om fabrikationsfel.
Jag ska nu pröva att ringa Nikon Service en SISTA gång...

larsor skrev:
Problemet uppstår endast i samband med att batteripack MB-16 är monterat.

Det du skriver här tyder ju onekligen på att det är batterierna som är problemet.
MB16 är ju bara en batterihållare som ersätter dom ordinarie litium-batterierna.
Batterier uppför sig olika som du säkert vet och ger olika mycket spänning ifrån sig. Om man använder batterier som "tvärdör" istället för att långsamt tappa spänning kan det betyda att det är slut på kräm vilket ögonblick som helst när batteriindikatorn visar halvtomt.
Efter att ha läst lite på nätet om F80 och batteri-problem så är det vanligast att kameran låser sig eller att frammatningen slutar funka när spänningen blir för låg, men andra konstigheter förekommer visst också.
Jag har dock inte hittat nåt om ditt symptom.

Lycka till,
Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar