ANNONS
Annons

Problem med Nikon 50mm 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

kajs

Aktiv medlem
hej hej

Sedan en tid tillbaka har jag ägt detta underbara objektiv. Men nånting har hänt!

Fokuseringsringen går plötsligt jättetrögt. Jag misstänker att jag på nått sätt har fåt antingen grus eller dylikt innanför fokuseringsringen, eller så har den blivit vinn då kameran for i backen för ett par dagar sedan. Det var ingen våldsam smäll men motljusskyddet satt på vilket kan ha ökat påfrestningen ytterligare. Så: är det värt att skicka den på service för att få den lagad och vad kan de kosta? tacksam för svar!

Mvh kaj
 
Raspar det som om du har fått grus i eller går det bara jämnt trögt? Min 50:a går trögt när AF är inkopplat. Sätter jag den i manuellt läge så går den mjukt och lätt.
 
LP-foto har reparatör, och Sergel..

LP-foto och Sergelfoto i Stockholm har bra reparatörer....
som kan kolla och avgöra...
(Det är dom enda jag vet...)

Me´n det är ju en bra bit dit från Östersund!
;-)

Mvh Bengan
 
Tack för alla svar!

Nej inga raspningar, utan mera ojämnt trög. Som trögast då man vrider mot oändligt. Ingen som vet vad service kan kosta?
Kan autofokusmotorn i huset ta skada av detta?

Mvh Kaj
 
Re: Tack för alla svar!

kajs skrev:
Nej inga raspningar, utan mera ojämnt trög. Som trögast då man vrider mot oändligt. Ingen som vet vad service kan kosta?
Kan autofokusmotorn i huset ta skada av detta?


Om det inte raspar så tror inte jag på grus. Jag hade ett objektiv tidigare som det kommit in främmande saker i och det raspade på ett hårt sätt. Hade du tappat det så är nog chansen att det fått en törn som påverkat de rörliga delarna. Det gick alltså lika trögt när du stängde av AF?

/c
 
trögt

Kan inte säga om autofokusen går trögare eller inte, kanske.
Men vid manuell fokus så går det trögt. Hjälper inte att ta av objektivet från kameran, lika trögt utan kamera...
Kan fokusringen blivit vinn?

Mvh Kaj
 
Re: trögt

kajs skrev:

Kan fokusringen blivit vinn?

Det är nog inte att utesluta. Jag föreställer mig att den mekaniken som driver fokuseringen är lite ömtålig på dessa objektiv. Känns så på mitt exemplar. Det är ju ett bra objektiv som ger fina resultat men svagheten är ju byggkvalitén, därav priset. Kanske skulle ta med den till någon lokal reparatör. Det är ju rätt svårt att bedömma en sådan skada över nätet;) Frågan är bara vad kostnaden blir för att laga, ett nytt ligger väl runt 1300 och ett bra begagnat ner mot hälften.

/c
 
Går trögt ?

Jag har en 801 med 50 1,8 på och på 801 måste jag stänga av autofokusen för att kunna ställa skärpan manuellt. Annars är det risk att jag kan skada autofokusmekanismen enligt bruksanvisningen till kameran. Kan det vara så enkelt?

mvh
Lasse
 
tack!

Kameran fungerar utmärkt, det är objektivet som som krånglar. Tack för alla svar. Misstänker också att det är nåt med mekaniken. Kör utan motljusskydd i fortsättningen...

Mvh Kaj
 
Re: tack!

kajs skrev:
Kameran fungerar utmärkt, det är objektivet som som krånglar. Tack för alla svar. Misstänker också att det är nåt med mekaniken. Kör utan motljusskydd i fortsättningen...

Mvh Kaj

Varför skulle motljusskyddet öka påfrestningarna? Hade du inte haft skyddet på hade linsen kanske blivit repad.
 
Knappast någon större risk att repa frontlinsen på ett AF-Nikkor 50/1.8. Det objektivet har ju motljusskydd inbyggt. Att hänga på extra motljusskydd på det objektivet har rätt begränsad nytta.
 
??

Inbyggt motljusskydd? Nu blev det fel. Vad jag vet är det inget motljusskydd på mitt objektiv.

Vad jag menade med att inte använda motljusskydd igen är att hävarmen blir större. Ska skicka iväg objektivet till nikon...tack för hjälp/svar!

Mvh Kaj
 
ANNONS