ANNONS
Annons

Problem med Ni-MH i Speedlite 430EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

holycrap

Aktiv medlem
Jag har en nyinförskaffad 430EX II och till den en uppsättning laddningsbara 2800mAh Hähnel NiMH batterier. Mitt problem består i att blixten inte accepterar batterierna fullt ut.

Blixten går att slå på. Jag kan göra inställningar, zoommotorn fungerar, den känner av huvudets position och så vidare och den kommunicerar med kameran. Den går dock inte att skjuta av. Pilotlampan tänds helt enkelt inte och varken testskott (trycka på knappen) eller kameraaktivering fungerar.

Är det någon av er som haft liknande problem med denna blixt i kombination med laddningsbara batterier? Jag köpte batterierna tillsammans med blixten hos en välrenomerad fotobutik så de borde fungera tillsammans.

Har veriferat att blixten faktiskt fungerar genom att byta ut två av de ladningsbara batterierna mot alkaliska.

En möjlig svag länk är min laddare. Jag har laddat batterierna i 4-5 omgångar, "sessioner". Ovan beskrivet beteende uppvisades redan efter första "laddningssessionen", så vidare laddningsförsök har inte förändrat situationen. Det kan tänkas att min laddare inte håller måttet. Den är ganska gammal och jag vet inte om den klarar av att ladda 2800mAh batterier eller hur lång tid det borde ta (med, enligt inskription på laddaren, 300mA laddningsström, så ~9,3 timmar?). Oavsett så borde väl batterierna efter 15-20 timmar på laddning ha tillräckligt med kraft för åtminstone ett testskott?

Tacksam för tips.

/P

Jag är inte expert på batterier, men jag vet att högst mAh inte är mest optimalt för blixtbruk. Åtminstone om man vill ha kortast möjliga uppladdningstid.

En modernare laddare med övervakning av varje batteri är snällare mot batterierna. Jag har en 15min-laddare. Den är inte optimal om man vill ha lång livslängd. Men den är optimal för mig.

Hör med butiken om de använt den aktuella batterisorten med 430EX II. De har ansvar för produkterna de säljer.

Blixten brukar bete sig som TS beskriver när batterierna inte har tillräckligt med spänning för att ladda upp kondensatorn till blixtröret.
Föreslår att TS mäter batteriernas spänning; Ligger dem under t.ex. 1.30V nyladdade så bör problemet vara antigen att laddaren är dåligt (troligast) eller att batterierna är dåliga.

Se till att använda en bra laddare med separata laddningskanaler för varje batteri, annars kommer du förkorta batteriernas livslängd.

(Batteriets kapacitet (mAh) påverkar inte uppladdningstiden av kondensatorn i blixtarna. Ni-MH batterier är snabbare än alkaliska batterier på grund av lägre internt motstånd, de kan helt enkelt leverera strömmen som krävs för att ladda upp kondensatorn snabbare.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar