Annons

Problem med Minolta Scan Dual 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
När jag startar DS Dual Utility så får jag upp felmedelandet " Error = 4. Could not confirm scanner connection. Please check scanner connection". När jag startar DS dual Utility Easy så får jag upp felmedelandet "Error = 4. The operation has exceeded the time limity, Processing canceled."

Vad är det för fel? Scannern har fungerat utan problem i två år sen jag köpte den. Alla sladdar sitter som dom ska och jag har installerat om mjukvaran. Jag har Windows XP.

Nån som har nåt bra tips på åtgärd?

//Roland
 
Har du provat att byta USB-jack? Och att dra ut eventuella andra USB-tillbehör? Har du installerat några nya program på sistone som pratar med USB-tillbehör eller kanske andra skannrar?

Steg två är att testa om den funkar med Vuescan.
 
Nej, jag har inte installerat några andra tillbehör som använder usbportar, harkollat om det finns nån mer usbport men finns bara en på datorn. Har prövat igen att dra ur kablarna och sätta dit dom igen.

Jag har installerat Vuescan nu också men när jag startar den så får jag meddelandet "No scanner was found attached to your computer".

Fler tips?

/Roland
 
Har du kollat att du inte har några problem med USB-drivrutinerna?
 

Bilagor

  • fd.gif
    fd.gif
    11.2 KB · Visningar: 257
Ok ,
ska kolla usbn. Kan det vara nån usbdrivrutin som är för gammal som inte fungerar riktigt?

Ska jag pröva avinstallera befintlig och sen installera på nytt.

När jag prövat sätta in neghållaren så surrar den bara till och "spottar" ut den igen.
/Roland
 
USB-rutinerna verkar fungera. Scannern står och blinkar hela tiden när man slagit på den.
Kan kabeln mellan scannern och datorn ha blivit defekt på något sätt, så att kabeln inte får riktig kontakt?

Sista gången jag använde scannern var i onsdags, då fungerade den utan problem.
 
Blinkandet är normalt. Det gör den tills den blivit uppväckt av mjukvaran.

Har du möjlighet att prova den på en annan dator?

Äger du några andra USB-tillbehör som du kan testa porten med?
 
Nej, tyvärr just nu har jag ingen annan dator med usbport här. Men jag får min Canon 20 D i morron eller på tisdag och då kan jag väl testa med den och se om det fungerar?
/Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.