Annons

Problem med Minolta dimage dual scan2

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadde

Aktiv medlem
Har en Minolta Dimage Scan Dual 2 (Diascanner).
När jag scannar blir bilderna alltid förmörka, detta även om jag scannar in en bild av en solig vinterdag. Känns alltså som lampan i scannern är för svag. SE BIFOGADBILD!
OBS! Detta gäller bara om jag har grund inställningar på ljus och konstrast!

Nu är det ju tyvärr så att om man sitter och mörka bilder på datorn så blir resultatet inte direkt lysande. De svarta delarna i bilden kan fortfarande vara för mörka medan vita delar blir genom frätta av kontrasten.

*Så nu undrar jag finns det någon som har samma scanner som mig som har liknande problem, och kanske vet lösningen på problemet?

*Är det fel på min scanner eller är det jag som har missat något?

Tacksam för hjälp!
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    47.3 KB · Visningar: 156
SD2 kan ibland vara lite lurig med exponeringen när det är högt densitetsomfång på filmen. Jag tror att den försöker rädda de där utbrända högdagrarna på åkaren. Prova att välja AE-område manuellt och välj ett område utan de där spetsdagrarna och se vad som händer.
 
Du kan ju ändra exponeringen lite. Jag brukar få öka den lite för att få vettiga ljusnivåer med dia. Se bara till att hela bilden hamnar inom scannerna omfång. Om du sedan scannar i 16-bit färgdjup kan du fixa det i mjukvara ("nivåer" i Photoshop, t.ex.). Samma sorts histogram-nivåkontroll finns även i scannerprogramvaran (men det sker fortfarande i mjukvara, så man kan lika gärna göra det i efterhand, då man har lite bättre kontroll).
 
De erfarenheter jag har Dimage Dualscan III är att man har automatiken för ljusinställningar avslagna när man kör dia och kalibrerar varje bild manuellt till man är inom gränserna och vitbalansen stämmer. Sedan skannar man in den så noga man kan.


Det kan vara idé i vissa falla att göra två skanningar av bilden. Ibland behöver man eller vill få in mer detaljer i mörka områden, men samtidigt behålla en djupblå himmel. Den ena bilden skannas med prioritet på himlen och den andra med ljuset inställt för att passa detaljerna i mörka partier. Bilderna som skannats kan sedan kombineras i bildbehandlingsprogrammet som tvålager där valda delar skrapas bort. En gråfilter i efterhand så att säga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.