Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Minolta 85/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
För ett tag sen tog jag upp en tråd med vad jag trodde var batteriproblem med min Sony A700. Den gav error-medd i kameran vid 0 C och lägre.
Idag var jag ute och gjorde lite jämförande tester på mina gluggar
(Minolta 50/ 1.4, Minolta 85/ 1.4, Carl Zeiss 16-85/4-5.6, Tamron 90/ 2.8 Macro, Sigma 100-300/4. Alla fungerade utmärkt utom Minolta 85/ 1.4.) Idag var det nästan +20 C.
Tillsammans med den la kameran av och visade error recis som i vintras, nu kommer jag på att det var med det objektivet jag hade problem ocksdå i somras. Optiskt är det mitt favo-objektiv med helt underbar skärpa.
Alltså, vad är det som händer när jag kör med detta. Kameran visar error på skärmen efter exp och låser sig. Jag får igång den igen genom att slå av den, vänta några sek och så slå på den igen. Objektivet har säkert 20 år på nacken. Finns det ngt jag kan göra?

Om det mekaniskt fungerar helt OK, dvs fokus & bländare så återstår då chippet eller kontaktytan mellan objektivfattningen och chippet.

Jag skulle tippa på chippet eller kontakterna. Antagligen så får kameran någon missmatch i signalbearbetning (dvs att felmeddelande inte kan tolkas) och då återstår det endast att ge generalfelmeddelande.

Varför jag frågar om mekaniskt är om kameran inte kan röra bländare och fokus så skulle jag kunna tänka att detta ger "överhettning"...

Fast, nu när jag tänker efter vad du säger, "efter exp och låser sig", så innebär det att när data skall sättas in i exponeringsdata matchar troligen inte detta data vad kameran förvänta sig.

Jag är inte någon kameratekniker och har inte lagar objektiv på denna nivå, men systemtekniskt (vilket är min proffession) så låter det rimligt, men om det är rätt kan jag inte avgöra så här. Någon annan??
Mvh Peter

Om det mekaniskt fungerar helt OK, dvs fokus & bländare så återstår då chippet eller kontaktytan mellan objektivfattningen och chippet.

Jag skulle tippa på chippet eller kontakterna. Antagligen så får kameran någon missmatch i signalbearbetning (dvs att felmeddelande inte kan tolkas) och då återstår det endast att ge generalfelmeddelande.

Varför jag frågar om mekaniskt är om kameran inte kan röra bländare och fokus så skulle jag kunna tänka att detta ger "överhettning"...

Fast, nu när jag tänker efter vad du säger, "efter exp och låser sig", så innebär det att när data skall sättas in i exponeringsdata matchar troligen inte detta data vad kameran förvänta sig.

Jag är inte någon kameratekniker och har inte lagar objektiv på denna nivå, men systemtekniskt (vilket är min proffession) så låter det rimligt, men om det är rätt kan jag inte avgöra så här. Någon annan??
Mvh Peter

Bilderna blir helt ok så bländaren måste fungera. Kameran låser sig är kanske fel uttryckt, men den ligger kvar med error-medd tills jag stänger av den o slår på igen. Då funkar det att ta nästa bild som också blir rätt exponerad, men direkt efter exp låser den sig igen osv.

Ok, då tror jag på teorin om chippet.

Det jag skulle göra först är att rengöra kontaktytan på objektivet vid fattningen. Om inte det hjälper, måste nog du öppna objektivet, inte helt men åtminstone skalet för att kontrollera släpkontakten och ledningsbanan.
Kollade på manualen för objektivet och det såg inte så avancerat ut.
Om detta inte är fel, så måste chippet blivit knas på något sätt :(
Bif bild på släpkontakten.

Bilagor

• 85.jpg
    85.jpg
    14.3 KB · Visningar: 153
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto