Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

ppallin

Ny medlem
Har kommer en fraga som jag ursprungligen stallde pa utsidan.se, men jag antar att detta forum ar en aning mer adekvat:

Befinner mig pa langresa i Centralamerika och har ett problem med ett av mina minneskort (Sandisk, 128 MB) till digitalkameran (Olympus Camedia C-720). Nar jag slar pa kameran far jag meddelandet "Card Error! 132F". Sa har langt har jag lyckats luska ut att det formodligen har att gora med att jag (eller mahanda datorn?) av misstag har lyckats forandra filstrukturen pa kortet fran FAT till FAT32, antagligen i samband med uppladdning av bilder till internet. Jag kan INTE formattera kortet, vare sig via funktionerna i kameran eller i Windows. Vet nagon vad man kan gora? Har bara ett patetiskt 8 MB-kort att tillga och har i Nicaragua har ingen hort talas om minneskort till digitalkameror. Att resa utan att fota kanns ju lite vardelost...

Tacksam for svar!

Det finns ett ganska nytt kopcentrum mitt emot hotell Intercontinental? "pyramiden" dar det eventuellt skulle kunna finnas nya kort att kopa.

Annars finns det i alla fall en toppenbra Rom som trost :)

Dvs om du ar i Managua.

Ok, tack for tipset. Problemet ar val bara att man far hosta upp precis lika mycket som i Sverige om man ska handla dar.

Det far nog nog bli en flaska rom istallet...

Om du har en Windows 2000 eller Windows XP maskin kan du iaf kolla om den ser kortet i diskhanteraren. Där kan du kanske dumpa partitionen och skapa en ny om den nu inte går att formattera.

Den här datorn, högerklick, välj hantera/manage.
Sedan disk manager/diskhanteraren.

Lycka till iaf.

Tack for svaret! Jag ska prova det.

Pa ett annat forum har jag nu last att "det enda" som gar att gora ar att gora en image av ett likadant (=lika mycket minne), fungerande kort och s a s overfora den till det icke-fungerande. Nagon som har gjort den manovern eller kanske har en alternativ syn pa det hela? Jag kanner att det borjar bli lite avancerat for mina datakunskaper och datorerna/programvaran i den har delen av varlden.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar