Annons

Problem med minneskort, långt efteråt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Barret2000

Aktiv medlem
Hej allesammans,

Jag har ett mycket märkligt problem. Nämligen att mina bilder efter en tid verkar bli korrupta.
Det jag upptäckt hittills rör sig om bilder tagna under förrförra hösten, och jag har inte lyckats hitta något samband förutom att de är tagna med samma kamera och ev. också samma minneskort.

Det vore lätt att skylla allting på minneskortet om det inte vore för att bilderna sett bra ut tills för ungefär ett halvår sedan, då jag hittat allt fler korrupta filer som tidigare sett ut som de borde. Alltså är det med största sannolikhet inte minneskortet.

Samtidigt så har jag bilderna i en Lightroom-katalog på två separata datorer, och felen uppkommer på slumpvis bilder på båda datorerna. Efter att jag såg det första gången så lade jag över en gammal backup där bilderna fortfarande var intakta, men efter en period så blev de såhär igen.

Det är alltså väldigt osannolikt att det skulle bero på hårddisken eftersom det skett på två olika datorer stående på två olika platser. Enda likheten vad det gäller datorerna är Windows 7 och Lightroom 3.4.

Jag tror att det finns en något högre frekvens bland de bilder jag tidigare arbetat med i Lightroom (ofta de bra bilderna tyvärr) men i övrigt så kan jag inte tänka mig några direkta samband.

Det blir samma fel oavsett jag öppnar bilderna i LR eller Photoshop, och det hjälper inte att tömma cachen (om det skulle vara thumbnailsen som blivit korrupta).

Jag har också pratat med Adobe som sa att det inte är något fel de hört talas om tidigare.

Är det någon som har någon idé om vad det här kan bero på? Jag är livrädd att hela min bildsamling kommer gå detta märkliga öde till mötes inom de kommande åren om det fortsätter såhär.

Med vänlig hälsning
Fredrik

Bifogar ett par bilder här:
Detta är alltså två bilder, en liggande och en stående. Båda får en tydlig uppdelning på mitten.
 

Bilagor

  • _MG_9826.jpg
    _MG_9826.jpg
    14.4 KB · Visningar: 365
  • _MG_7987.jpg
    _MG_7987.jpg
    23.8 KB · Visningar: 352
Senast ändrad:
Operativ å version.

En annan sak som är gemensam är Win7 å LR 3.4. Att minneskortet skulle ha nånting me saken å göra ser ja som uteslutet.
Vilken version av win7 har du ? Är de 32 eller 64 bitars ? Har du rätt version av LR i förhållande till operativsystemet ?
Iom att biolden är sparad på HDD å har lämnat minneskortet i "rätt" skick så måste de bero på datorerna.

ThomasR
 
Jag anser också att minneskorten i det närmaste är uteslutna i denna felsökningen. Har du laddat hem alla updateringar till Adobes programvara, Adobe brukar ofta släppa igenom buggar som ens egen farmor hade hittat efter 5 minuters testande.

/Karl
 
Kör testsviter som kollar att RAM-minnet är okej. Fel på RAM kan ge konstiga fel som uppträder sällan. Låt testerna gå ett dygn eller två.

Stäng av överklockning om du trimmat systemet.

Kolla även disken.

UltimateBootCD har lite verktyg som kan komma till användning.
 
Hej, och tack för alla era svar!


En annan sak som är gemensam är Win7 å LR 3.4. Att minneskortet skulle ha nånting me saken å göra ser ja som uteslutet.
Vilken version av win7 har du ? Är de 32 eller 64 bitars ? Har du rätt version av LR i förhållande till operativsystemet ?
Iom att biolden är sparad på HDD å har lämnat minneskortet i "rätt" skick så måste de bero på datorerna.

ThomasR

Jag har Windows 7 64-bit och 64-bitsversioner av både LR och PS, nu när jag kollar på andra datorn (alla filer kommer från samma källa från början) så är de två bilderna jag laddat upp här normala. De är alltså bara felaktiga på ena datorn. Mycket märkligt.

Jag anser också att minneskorten i det närmaste är uteslutna i denna felsökningen. Har du laddat hem alla updateringar till Adobes programvara, Adobe brukar ofta släppa igenom buggar som ens egen farmor hade hittat efter 5 minuters testande.

/Karl

Lightroom är uppdaterat till fullo på båda datorerna, Photoshop på denna. Jag tror att jag missat någon uppdatering på min andra dator. Men det är ju primärt i Lightroom som problemen märks av så jag tror att det kan uteslutas? (Photoshop har inte alls varit inblandat i de korrupta filerna på andra datorn).

Kör testsviter som kollar att RAM-minnet är okej. Fel på RAM kan ge konstiga fel som uppträder sällan. Låt testerna gå ett dygn eller två.

Stäng av överklockning om du trimmat systemet.

Kolla även disken.

UltimateBootCD har lite verktyg som kan komma till användning.

Det märkliga i historien är ju att det är två olika datorer som felen uppkommit på (och på sammanlagt 3 olika fysiska hårddiskar). På denna datorn (min primära) har jag kört MEMTEST ett par timmar utan problem.

---

En sak har dock slagit mig sen jag lade upp tråden, det finns en möjlighet att åtminstone två av mina olika bilduppsättningar/backuper en kort tid legat på samma diskar när jag hade två hårddiskar som gick i RAID-1 (spegling).

Det är möjligt att jag haft något fel på RAID-setet som kan ha gjort att jag fått slumpvisa (olika) fel på båda backuperna. Jag ska kolla med min tredje backup som ligger på annan plats när jag får tid och se om om den också är drabbad. Det var efter dessa märkliga upptäckter som jag tog bort RAIDen även om jag aldrig märkt av andra problem med korrupta filer e.dyl.

Det är väl kanske en långsökt lösning, men om det råkar vara dessa två set som legat på samma diskar så skulle det kunna vara en möjlig förklaring, vad tror ni?

Tack än en gång för alla svar!

Kan tillägga att jag kollat ytterligare en backup snabbt och än så länge ser det lovande ut, men jag har bara kollat igenom ett litet antal bilder än. Men å andra sidan så uppkommer felen efter tid (filerna i den datorn jag laddade upp bilderna från blev korrupta idag - över 6 månader efter att de hamnade där) så det är möjligt att backupen bara är för oanvänd än så länge..
 
Uhm... Är filerna okej på backupen och dör någon tid efter att du kört in dom på datorn... Då är nog backupen m.m. helt felfri.

Något måste vara gravt fel med datorn / programmen den kör.

Att du har fel på flera datorer är också konstigt.

Jag skulle spontant misstänka fel i mjukvara. det är ingen ful-kopia från pirate bay va? Du kör inget ovanligt specialprogram utöver LR som gör något automatiskt med filerna? Eller installerat något ovanligt plugin som är väldigt kvar i alpha-stadiet? Virus och rootkits känns ju lite klyshigt att skylla på, men att scanna burken kanske inte är helt fel.
 
Ja, det verkar så. Men det är möjligt att LR använder jpeg-bilderna i foldrarna, och cachar raw-filen först när den klickas på. Men samtidigt så har jag sett fel på bilder som jag inte markerat i Lightroom, så jag blir inte så mycket klokare av det?

Sannolikheten att det händer på en dator är extremt liten, att det ska hända på två av två datorer känns ju otroligt långsökt. Så jag antar också att det är något annat fel som ställer till det.

Licenser finns på alla de inblandade programmen, jag har inga plugins till någotdera av programmen, och de enda program som i övrigt använder filerna är ett backupprogram som kör en gång i veckan nu sen jag slutade med RAID-en, så det borde inte heller vara boven i dramat (det lade jag in långt efter att jag upptäckte första problemen).

Båda datorerna är scannade både med Avast! och Malwarebytes Anti-Malware, så jag tror inte att det ska vara något virus som ställer till det heller.

Det får ju inte vara för lätt hehe.. Men det jag kan tänka mig är som sagt om Lightroom cachar själva raw-filen först vid markering, och innan dess använder jpegbilderna som ligger i foldern (jag fotar RAW + JPEG och importerar direkt från kortet till LR). Om det är så skulle jag nog kunnat ha haft problemet längre utan att märka det. För nya filer verkar vara intakta, även om jag inte suttit och klickat på alla.
 
Kolla vad kameratillverkarens RAW converter tycker om filerna, så att mystiska LR egenheter inte är en faktor.
 
Hej allesammans,

Jag har ett mycket märkligt problem. Nämligen att mina bilder efter en tid verkar bli korrupta.

Känner igen problemetvmed med iPhoto/aperture på mac

misstänker att det kan bero på att filsystemet råkar slarva bort några bitar då och då. Finns inte mycket att göra för oss som inte är dator geeks på den högre nivån.

lär mer om fenomenet genom att söka på ZFS.
 
Har du eventuellt sparat metadatan (Lightroom-justeringar m.m.) i xmp-filer?
En gång råkade jag radera de tillhörande xmp-filerna efter att ha gjort justeringar i ACR på ett gäng jpg-bilder. Efter det såg bilderna märkliga ut. Ungefär som dina, fast inte riktigt så illa.
Om du har flyttat bilderna mellan olika datorer och hårddiskar, så kanske du vid något skede har missat att få med rätt xmp-filer...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.